Learning harvested freireian perspective: between knowledge and dialogues of pedagogical practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.9425

Keywords:

Freireian perspective, Globalization, Teaching practices

Abstract

This article starts from the different possibilities of an education that transforms, beyond the capital, an open, diversified, participative education that takes place in multiple spaces, including the school, which seeks to give meaning to the transforming praxis, pointing out achievements, possibilities, difficulties and established dialogues, showing that the teacher's knowledge does not materialize in a physical object, but in humanization. Thus, we aim to reveal the social problems that involve contemporaneity, which directly affects the educational environment, as this space of visibility, where politics, economy, capitalism and power relations are instilled. Thus, providing reflective and provocative dialogues to debate the theme of capitalism and globalization with renowned authors. The methodological process goes through critical and reflective readings on Freire's conception of liberating praxis and formation. In addition to making readers think about building another world, through a globalization with a lower level of perversity, more humane, more solidary.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria das Graças Porto Pires, Universidade Federal da Bahia – Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia – UFBA, Brasil. Integrante do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos – GPEP (UESB) e do Grupo de Pesquisa Educação Didática e Ludicidade - GEPEL (UFBA).

Mara A. Alves da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia – Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora do curso de Licenciatura em Química do Centro de Formação de Professores (CFP) da UFRB; Membro dos seguintes grupos de pesquisa: DOCFORM- Grupo de Pesquisa em Docência, Currículo e Formação/UFRB e PƎQUI - Pesquisa Ensino Extensão em Educação Química do CFP/UFRB.

Lucimar Gracia Ferreira, Universidade Federal da Bahia – Brasil

Doutoranda em Educação – Universidade Federal da Bahia – UFBA, Brasil. Integrante do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos – GPEP (UESB) e do Grupo de Pesquisa Educação Didática e Ludicidade - GEPEL (UFBA).

References

ACADEMIA BRASILEIRA DE LETRAS. Dicionário Escolar da Língua Portuguesa. 2.

ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2008.

ALVES, Rubem. Estórias de quem gosta de ensinar. São Paulo: Cortez, 1993. BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 33. ed. São Paulo: Brasiliense, 1995.

BRASIL. Lei no 9.394, 20 de dezembro de 1996. Institui a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.p df. Acesso em: 15 mai. 2019.

BRASIL. Lei no 13.415/2017, de 13 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o FUNDEB e outras providencias, 2017a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm. Acesso em: 10 maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). MEC, Brasília, DF, 2017b. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 01 nov. 2019.

CHARLOT, Bernad. Da relação com o Saber: elementos para uma teoria. Tradução: Bruno Magne. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

CHARLOT, Bernad. Relação com o Saber, Formação dos Professores e Globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

D'ÁVILA, Cristina; FERREIRA, Lúcia Gracia. Saberes Estruturantes da Prática Pedagógica Docente: um repertório para a sala de aula. In: D'ÁVILA, C. et al. (Org.). Didática: saberes estruturantes e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 33-49.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia Crítica: transformações nos sentidos e nas práticas emancipatórias. Revista Práxis Educacional, v. 16, n. 42, p. 423-439, out./dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.6299. Acesso em 21 ago. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido, 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São

Paulo: Paz e Terra, 2019.

MARTELETO, Regina Maria. Redes sociais: formas de participação e de informação. GÓMEZ, Maria Nélida González de; LIMA, Clóvis Ricardo Montenegro de. (Org.). Informação e democracia: a reflexão contemporânea da ética e da política. Brasília: Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, 2010, p. 156-166. Disponível em: https://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/42/1/infodemocracia.pdf. Acesso em: 20 maio 2021.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2 ed. São Paulo: Boitempo, 2012.

NUNES, Clarice. Formação docente no Brasil: entre avanços legais e recuos

pragmáticos. Revista Teias, v. 1, n. 1, p. 1-23. 2000. Disponível em:

https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23821/16802. Acesso

em: 20 ago. 2021.

SANTOS, Boaventura de Souza. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. 39 ed. Campinas, Autores Associados. 2008.

SILVA, Mara Aparecida Alves. Docência universitária na Licenciatura em Química: uma análise dos saberes de experiência e da ação pedagógica. 2021. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/33355. Acesso em: 20 ago. 2021.

SILVA, Mara Aparecida Alves; FERREIRA, Lúcia Gracia. A Pedagogia como Ciência da Educação: reflexões epistemológicas e contribuições na formação docente. Educere et Educare, v. 16, n. 38, p. 32-51, 2021. Disponível em: http://e- revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/25741. Acesso em: 20 ago. 2021.

SOUZA, Ester Maria Figueiredo.; BARRETO, Denise Aparecida Brito.; BARBOSA, Márcia Regina. A pedagogia da palavra em Paulo Freire. In: Alcoforado, Luís; BARBOSA, Márcia Regina; BARRETO, Denise Aparecida Brito (Org.). Diálogos Freireanos: a educação e a formação de Jovens e adultos em Portugal e no Brasil. 1 ed. Recife: Editora UFPE, 2018, v. 1, p. 117-130.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2021-08-31

How to Cite

PIRES, M. das G. P.; SILVA, M. A. A. da; FERREIRA, L. G. Learning harvested freireian perspective: between knowledge and dialogues of pedagogical practice . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 144-157, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i47.9425. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9425. Acesso em: 23 nov. 2024.