Art, visibility and interactivity: a new way for image assessment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.9564

Keywords:

arts education, virtual useums, educational technologies

Abstract

This research aims to investigate the potential of Virtual Museums insertion in the process of teaching / learning of Visual Arts in public schools of Roraima. We seek from work corroborates the promotion of teaching through ICT in times of digital culture. We seek to understand, the current school encourages, its use during the teaching / learning process. We use qualitative research and  demonstrate throughout the research, how ICTs are strong allies with education, contributing to the creation of an active and reflective subject and that from the teachings to take a critical stance. The number of Virtual Museums freely available on the web is a positive point in terms of enabling innovative experiences for students, allowing them a different class, connecting ancient art knowledge through contemporary technologies. In addition, they are spaces that allow the development of teaching / learning at various levels, including: emotional, cognitive and sociocultural. The interactivity that the space provides is also attractive to the students, making the experiences more a playful and constructive space, and from that, capable of raising the critical sense and artistic expression of each one.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Paulo Sérgio Maroti, Universidade Federal de Roraima – Brasil

Paulo Sérgio Maroti. Doutor em Ecologia pela UFSCAR. Atualmente é Professor Associado IV da UFRR. Pesquisador em Educação Ambiental, Comunicação e Arte - GPEA - UFMT. Correio eletrônico: paulo.ufrr.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1573-654X

Joaquim José Jacinto Escola, Universidade de Trás-dos-Montes e Alto Douro – Vila Real - Portugal

Joaquim José Jacinto Escola. Doutor em Ciências da Educação pela UTAD, Portugal. Atualmente é Professor Auxiliar do Departamento de Educação e Psicologia da UTAD. É membro da Filosofia no Espaço Público e do Grupo e Filosofia da Educação (UPORTO). Correio eletrônico: jescola@utad.pt. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6676-6928

References

BRASIL. Lei nº 12.287, de 13 de julho de 2010. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, no tocante ao ensino da arte. Brasília, 2015. Disponível em[?] [INCLUIR O CANAL DE OBTENÇÃO DESSE MATERIAL]: Acesso em: 26 set. 2018.

______. Documento Preliminar do Programa Nacional de Educação Museal (PNEM). Brasília, 2012.

______. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: 1998. 174 p.

______. Ministério da Educação. Programa Nacional de Tecnologia Educacional. Brasília: PROINFO, 1997.

______. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte. – Brasília: MEC/SEF, 1997. 130p.

BARROSO, J. M. D.; ESCOLA, J. J. J. Filosofar com a Tecnologia Educativa. In: RIVAS M.P. et al. As TIC no ensino: políticas, uso e realidade. 1. Espanha: Andavira, 2011.

BERTIOLLETI, A. Tecnologias Digitais no Ensino de Arte: Perspectivas Educacionais na Era da Conversão Digital. 2012. 145 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Santa Catarina, 2012. Disponível em: <http://tede.udesc.br/>. Acesso em: 04 de jul de 2016.

BOURDIEU, P; DARBEL, A. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. 2. ed. São Paulo: Edusp/Zouk, 2003. 241 p.

BRAGA, M. Realidade Virtual e Educação. Revista de Biologia e Ciências da Terra, Volume 1, n. 01, p. s/n. 2001.

Carrão, E. e SILVA, B. Os desafios da informática educativa: apresentação do projecto BISE. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, (nº 8, vol. 10), p. 1997-2008, 2003.

FERREIRA. M. S. J. Estudo exploratório para a construção de um projeto pedagógico-didático para a futura Casa-Museu do Medronho. 2013. Dissertação (Mestrado em Arte e Educação). Universidade Aberta. Lisboa, 2013. Disponível em: <https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/2740>. Acesso em: 04 de ago de 2018.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. (7ª ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

HENRIQUES, R. M. N. Memória, museologia e virtualidade: um estudo sobre o Museu da Pessoa. 2004. Dissertação (Mestrado em Museologia). Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia. Lisboa, 2004.

KIRNER, C. Evolução e Tendências da Realidade Virtual e da Realidade Aumentada. In: XIII SIMPOSYUM OND VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY. XIII, 2011, Uberlândia – MG. Anais, Uberlândia - MG: SBC, 2011. p. 10 – 25.

LEVY, P. O que é o virtual. SP: Editora 34, 1996.

MARTINS. L. C. (2006). A relação museu/escola: teoria e práticas educacionais nas visitas escolares ao Museu de Zoologia na USP. 2006. Dissertação (Mestrado em educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo. 2006.

MATOS, J. I. B. A. Educação museal: o caráter pedagógico do museu na Construção do conhecimento. Brazilian Geographical Journal: Geosciences and Humanities research medium. Vol. 5, p. 93-104. 2014.

SAMPIERRI, R. H; COLLADO, C. F; LUCIO, M. P. B. Metodologia de Pesquisa (5ª ed.). Porto Alegre: Penso, 2013.

Published

2022-02-15

How to Cite

NASCIMENTO , C. da S.; MAROTI, P. S.; ESCOLA, J. J. J. Art, visibility and interactivity: a new way for image assessment. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e9564, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.9564. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9564. Acesso em: 21 dec. 2024.