DIDACTIC ENGINEERING AND THEORY OF DIDACTIC SITUATIONS: A CONTRIBUTION TO TEACHING ANALYTICAL GEOMETRY WITH THE GEOGEBRA SOFTWARE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v10i01.8447

Keywords:

Didactic Engineering, Analytical Geometry, Theory of Didactic Situations, GeoGebra

Abstract

This article comes from a dissertation in progress, the Postgraduate Program in Science and Mathematics Teaching (PGECM) of the Federal Institute of Science and Technology of the State of Ceará (IFCE) – campus Fortaleza and funded by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq). The objective of this work is to offer alternatives for the practice of teaching in the field of Analytical Geometry, aimed at the professional training of the future teacher of Mathematics, bringing visual and interactive approaches with the aid of the GeoGebra software. Didactic Engineering will be used as methodology, linked to the Theory of Didactic Situations (TSD), to carry out this investigation. In this way, we seek to collaborate with the training of undergraduate students in Mathematics, with the construction of didactic situations involving Analytical Geometry in an approach that explores visualization and understanding with the use of GeoGebra.

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Author Biographies

Renata Teófilo de Sousa, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará - IFCE

Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática – IFCE campus Fortaleza. Especialista em Ensino de Matemática - UVA, Qualificação em Ensino de Matemática no Estado do Ceará - UFC. Pós-graduada em Didática e Metodologias Ativas na aprendizagem e MBA em Gestão Escolar - UniAmérica. Professora da Secretaria de Educação Básica do Estado do Ceará – EEEP Professora Lysia Pimentel Gomes Sampaio Sales. E-mail: rtsnaty@gmail.com

Italândia Ferreira de Azevedo, Secretaria de Educação do Estado do Ceará

Mestre em Ensino de Matemática pelo Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará (IFCE). Professora da rede estadual de ensino do Ceará – EEEP Joaquim Moreira de Sousa

Francisco Régis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará – IFCE

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará, Bolsista de produtividade do CNPQ – PQ2. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática do IFCE, Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Ceará. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação profissional tecnológica. Líder do Grupo de Pesquisa CNPQ Ensino de Ciências e Matemática.

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Published

2021-06-07

How to Cite

Teófilo de Sousa, R., Ferreira de Azevedo, I. ., & Régis Vieira Alves, F. (2021). DIDACTIC ENGINEERING AND THEORY OF DIDACTIC SITUATIONS: A CONTRIBUTION TO TEACHING ANALYTICAL GEOMETRY WITH THE GEOGEBRA SOFTWARE. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 10(01), 357-379. https://doi.org/10.22481/rbba.v10i01.8447

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo