ETHNOMATHEMATICS AS A SCIENCE AT THE SERVICE OF CULTURAL RESCUE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v10i02.9694

Keywords:

Ethnomathematic, Mathematical Education, Curriculum

Abstract

The present objective is to discuss and reflect on how Ethnomathematics is allied to Critical Mathematics Education and responds to the concerns brought by a critical and post-critical perspective of the curriculum. As theoretical bases, the researches of Ubiratan D'Ambrosio, Olé Skovsmose and Tomaz Tadeu da Silva stand out. The study of curriculum theories allows us to analyze how new trends in Mathematics Education arise from new social demands and tend, for the most part, to question and respond to a certain dominant group, based on the recognition and appreciation of a group's knowledge/doing of Mathematics. with a view to producing meanings for mathematical concepts culturally constructed by other groups. Ethnomathematics is used as a science to rescue the mathematical knowledge/doing of different identifiable cultural groups, favoring the decolonization of this disciplinary field and the development of a multicultural Mathematics Education. Interweaving Ethnomathematics and Critical Mathematics Education makes us realize how Mathematics Education is also a space for self-productions capable of generating meaningful education, aimed at respecting identities and generating spaces for voices that were previously despised.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática. São Paulo, SP: Editora Ática, 1990.

EAGLETON, Terry. Depois da teoria – um olhar sobre os estudos culturais e o pós-modernismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas, ano 3, n.4, p. 1-37, 1995.

LOPES, Danielle. Bastos.; MORENO, Flávia Barbeito; OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. Etnomatemática: um novo olhar para a sala de aula. In: Lima, Augusto Cesar Gonçalves e; Oliveira, Luiz Fernandes de; Lins, Mônica Regina Ferreira (Orgs.). Diálogos interculturais, currículo e educação: experiências e pesquisas antirracistas com crianças na educação básica. Rio de Janeiro: Quartet: FAPERJ, 2009.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa (Org.). Currículo: questões atuais. 7ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.

PACHECO, J. A. Teoria curricular crítica: os dilemas e (contradições) dos educadores críticos. Revista Portuguesa de Educação. Braga, v.14, n.1.p. 49-71. 2001.

PASSOS, C. M. Etnomatemática e Educação Matemática Crítica: Conexões e práticas. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2008.

PINHEIRO, Geslani Cristina Grzyb. Teoria curricular crítica e pós-crítica: uma perspectiva para a formação inicial de professores para a educação básica, ANALECTA, Guarapuava-PR, v.10, n.2, jul/dez, 2009.

RIBEIRO, Márden de Pádua. Teorias críticas e pós-críticas: pelo encontro em detrimento do radicalismo, Movimento, Rio de Janeiro, ano 3, n.5, 2016, p.284-317.

SACRISTÁN, José Gimeno. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed,2000.

SANTOS JUNIOR, Clóvis; THIENGO, Edmar; SOUZA, Maria. Perspectivas para a Educação Matemática: Etnomatemática e Educação Matemática Crítica. In: V EEMOP- Encontro de educação Matemática de Ouro Preto – Ouro Preto, MG, 2013.

SANTOS JUNIOR, Clovis; THIENGO, Edmar; SOUZA, Maria. Entrelaçando teorias: Etnomatemática e Educação Matemática Crítica. In: Souza, Maria Alice Veiga; Sad, Lígia Arantes; Thiengo, Edmar Reis (Org.). Aprendizagens em diferentes temas: uma abordagem introdutória, Vitória, ES: Ifes, 2015, p. 17-45.

SKOVSMOSE, Olé. Educação Crítica: Incerteza, Matemática, Responsabilidade. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade; uma introdução às teorias do currículo. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

Published

2021-12-01

How to Cite

Borges da Silva José, I., & dos Santos Junior, C. L. (2021). ETHNOMATHEMATICS AS A SCIENCE AT THE SERVICE OF CULTURAL RESCUE. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 10(02), 219-231. https://doi.org/10.22481/rbba.v10i02.9694