HISTORY OF CHEMISTRY: AN ANALYSIS ON THE PRESENCE OF CONTENT IN THE PNLDs OF 2015 AND 2018
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v10i02.9713Keywords:
History of Chemistry, Chemistry teaching, Textbook, Pnld, Martha ReisAbstract
Research shows that the curricular reforms that are happening in Brazilian education leave education impoverished, consequently textbooks. Therefore, this article aims to analyze how the content of History of Chemistry has been addressed in versions one and two of the textbook Chemistry, by author Martha Reis, which were part of the PNLD of the years 2015 and 2018. For this, a Systematic Literature Review was conducted to see what other researchers in the field have argued about the importance of HQ in chemistry teaching, a documentary study analyzing what PCNs, BNCC and PNLD have talked about hq, and finally, an analysis of the two versions of the textbooks described above. It was observed that from one edition to another, the books underwent some changes, especially in volumes two and three. For this reason, it is suggested that more studies be carried out in this area, analyzing above all other chemistry textbooks.
Downloads
References
BELTRAN, Maria Helena Roxo. História da Química e Ensino : estabelecendo interfaces entre campos interdisciplinares. Abakós, vol. 1, no. 2, p. 67–77, 2013.
BRASIL. Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9099.htm
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
BRASIL. Ministério da Educação. Guia de livros didáticos: PNLD 2015: química: ensino médio. Brasília: MEC/ SEB, 2014. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/phocadownload/programas/Livro_Didatico_PNLD/Guias/PNLD_2015/pnld_2015_quimica.pdf
BRASIL. Ministério da Educação. Guia de livros didáticos: PNLD 2018: química: ensino médio. Brasília: MEC/ SEB, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais do ensino médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/ SEMT, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf
BRASIL. Ministério da Educação. PCN+ ensino médio: orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf
ECHEVERRIA, A; MELLO, I. R.; GAUCHE, R. O Programa Nacional do Livro Didático de Química no contexto da educação brasileira. In: ROSA, M. I. P.; ROSSI, A. V. (org.). Educação Química no Brasil: memórias, políticas e tendências. 2. ed. Campinas, SP: Editora Átomo, 2012. p. 63-83.
ESPIR, Iago Ferreira; EPOGLOU, Alexandra; MARQUES, Deividi Marcio. O Uso da História da Química no Ensino de Química: A Visão de Licenciandos em Química. História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, vol. 20, p. 657–671, 2019. https://doi.org/10.23925/2178-2911.2019v20espp657-671
FEITOSA, Raphael Alves. Uma revisão sistemática da literatura sobre pesquisas na interface ciência e arte. Revista Prática Docente, v. 6, n. 1, e007, 2021. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/987/448
FONSECA, Martha Reis Marque da. Química. 1. ed. São Paulo: Ática, 2013. 3v.
FONSECA, Martha Reis Marque da. Química. 2. ed. São Paulo: Ática, 2016. 3v.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
PIRES, Romulo De Oliveira; ABREU, Thais Costa De; MESSEDER, Jorge Cardoso. Proposta de ensino de química com uma abordagem contextualizada através da história da ciência. Ciência em Tela, vol. 3, no. 1, p. 1–10, 2010.
REIS, André Silva; BRITO SILVA, Maria Dulcimar; BUZA, Ruth Gabriel Canga. O uso da história da ciência como estratégia metodológica para a aprendizagem do ensino de química e biologia na visão dos professores do ensino médio. História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, v. 5, p. 1-12, 2012.
ROCHA, Edimarcio Francisco; MELLO, Irene Cristina. A Política do PNLD sob a Ótica de Grupos Econômicos: em Foco, a Produção de Livros Didáticos Digitais de Química. Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química, v. 1, n. 1, p. e012002-e012002, 2020.
ROSA, D. L.; AMARAL, A. M.; MENDES, A. N.F. História Da Química Na Educação Básica : Uma Investigação Nos Livros Didáticos. Revista Conhecimento Online, vol. 1, no. 8, p. 57–67, 2016.
RUSSO, Ana Lúcia Rodrigues Gama; RÒÇAS, Giselle. Analisando as dissertações e teses da área de ensino na perspectiva da história e da filosofia da ciência no ensino de química. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 1, p. 157-180, 2019.
SANTOS FILHO, Antônio de Pádua Arruda dos; BARROSO, Maria Cleide da Silva; SAMPAIO, Caroline de Goes. História da educação no Brasil: da Constituição Federativa de 1988 a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Research, Society and Development, vol. 10, no. 3, p. e53910313667, 2021. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13667.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
SILVA, Erman Naum; TEIXEIRA, Ricardo Roberto Plaza. A história da ciência nos livros didáticos de física. Revista Tecnologia e Tendências, v. 8, n. 1, p. 9-20, 2009. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistatecnologiaetendencias/article/view/1443.
SILVA, Nathânia Oliveira; XAVIER, Maria Jaqueline de Miranda Souza; SOUZA, Gahelyka Aghta Pantano. História da química uma proposta de ensino nos livros didáticos. Scientia Naturalis, v. 1, n. 1, 2019.
VIDAL, Paulo Henrique Oliveira; PORTO, Paulo Alves. A história da ciência nos livros didáticos de química do PNLEM 2007. Ciência & Educação (Bauru), vol. 18, no. 2, p. 291–308, 2012. https://doi.org/10.1590/s1516-73132012000200004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.