Experience report: thematic room in teaching-learning in Geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/recuesb.v12i21.14267

Keywords:

PIBID, Geography, Theme room

Abstract

This experience report presents the author's experience in the classroom as a scholarship holder from PIBID (Institutional Teaching Initiation Scholarship Program), focused on the training of Geography teachers at UESB (State University of Southwest Bahia). The report was conducted at Colégio Estadual Abdias Menezes (CEAM), in Vitória da Conquista, Bahia. The classes involved were 3rd year A and B in the afternoon shift, under the guidance of the supervising teacher. The objective is to demonstrate the effectiveness and positive impact of implementing a thematic room in Geography, highlighting its relevance in the educational context of Colégio CEAM during the period of structural transition. The analysis methodology considered was qualitative and descriptive, covering observations, participation in classes and relationships with colleagues and students. The conclusions highlighted the importance of active methodologies and teacher renewal, in addition to the valuable experience for the author, who, as an undergraduate, was able to learn about the school environment and the experiences of the teaching profession and a Geography themed room.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Silva Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Graduando em Geografia, pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil. E-mail: gabriel.geo.santos@gmail.com

Bruno Silva Rodrigues, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Graduando em Geografia, pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil. E-mail: bruno.s.r.geo@gmail.com

Karen Cristine Rodrigues Monteiro, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestra em Geografia, pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora efetiva do Estado da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil. E-mail: karoca76@hotmail.com

References

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2011.

SILVA, S. Aprendizagem ativa. Revista Educação: Ensino Superior, 2013. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2013/07/15/aprendizagem-ativa/ Acesso em: 21 dez. 2023.

SILVA, V.; MUNIZ, A. M. V. A Geografia escolar e os recursos didáticos: o uso das maquetes no ensino-aprendizagem da Geografia. GEOSABERES: Revista de Estudos Geoeducacionais, Fortaleza, v. 3, n 5, 2012.

POUBEL, Emerson, Tebaldi. “Sala Temática” como proposta dialógica para o ensino de geografia: reflexões de um professor em tempos de pandemia. 2022. 62 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Instituto do Noroeste Fluminense de Educação Superior, Universidade Federal Fluminense, Santo Antônio de Pádua, 2022.

Published

2024-08-21

How to Cite

Santos, G. S., Rodrigues, B. S., & Monteiro, K. C. R. (2024). Experience report: thematic room in teaching-learning in Geography. Revista Extensão & Cidadania, 12(21), 127-139. https://doi.org/10.22481/recuesb.v12i21.14267

Issue

Section

Relatos de Experiência