Laboratory practices, artistic research and university extension: systematizations of PETI-Teatro at UESB university (Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/recuesb.v12i21.14706

Keywords:

Theater, Theater acting, University outreach, Artistic research, Theater Pedagogy

Abstract

The paper discusses the links between artistic research, theater pedagogy and university extension. It is the result of systematizations under development since 2022 in the Tutorial Education Program of Acting (Peti-Teatro) at the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Brazil). One of the fronts of this tutorial education group is the Lupa (University Laboratory of Acting Practices), which operates as a peforming arts company open to the community, also as territory of research that analyzes theatrical interpretation and its possible pedagogical developments. The study dialogues with theories on acting developed by Eugenio Barba and Peter Brook, and the phenomenology of actor pedagogy proposed by the brazilian research Tiago Fortes. The first aesthetic result developed by Lupa, based on the popular theater of Brazilian playwright Carlos Alberto Sofredini and the study of the melodrama genre, pointed to interesting theoretical and methodological paths that could be incorporated into aesthetic education strategies, popularization of theater and/or teaching-learning paths for actors. We conclude that Peti-Teatro, by bringing together undergraduate students and artists from the external community interested in investigating creative strategies and devices in the field of theatrical interpretation, contributes to strengthening the links between university extension, undergraduate teaching and the production of academic knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco André Sousa Lima, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Ator, diretor, dramaturgo e professor de Teatro. Doutor em Artes Cênicas, pela UFBA. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Docente-tutor do Peti-Teatro da UESB. Jequié, Bahia, Brasil. E-mail: francisco.lima@uesb.edu.br

Diego Vieira de Jesus, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Ator, dramaturgo, diretor e professor de Teatro. Graduando em Licenciatura em Teatro, pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia(UESB). Bolsista do Programa Peti-Teatro da UESB. Integrante do Núcleo Artístico Lupa, Jequié, Bahia, Brasil. E-mail: diegovierde961@gmail.com

Fernanda Silva Souza, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Atriz, professora e pesquisadora. Graduanda em Licenciatura em Teatro pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Atua no Programa Peti-Teatro e no projeto de pesquisa Laboratório de Estudos em Dramaturgia e Sociedade. IIntegrante do Núcleo Artístico Lupa, Jequié, Bahia, Brasil.E-mail: fernandasilvasouza285@gmail.com

Fillipe Souza Pimentel, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Ator, professor, produtor e designer gráfico. Graduando em Licenciatura em Teatro, pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Atua no Programa Peti-Teatro. Integrante do Núcleo Artístico Lupa, Jequié, Bahia, Brasil. E-mail: 201810429@uesb.edu.br

Flávio da Cruz Prates, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Ator e professor. Graduado em Licenciatura em História, pela UNINTER; graduando em Licenciatura em Teatro, pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Bolsista do Programa Peti-Teatro da UESB. Integrante do Núcleo Artístico Lupa, Jequié, Bahia, Brasil. E-mail: 201911474@uesb.edu.br

Maiara da Silva Moreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Atriz, palhaça e professora de Teatro. Graduanda em Licenciatura em Teatro, pela pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Bolsista do Programa Peti-Teatro da UESB. Integrante do Núcleo Artístico Lupa (Jequié-BA) e do Grupo de Teatro Alumia, Riacho de Santana, Bahia, Brasil. E-mail: silvamoreiramaiara@gmail.com

Romildo Santos Roberto Júnior, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Ator, cantor, músico e diretor. Licenciando em Teatro, pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Bolsista do Peti-Teatro da UESB. Integrante do Núcleo Artístico Lupa (Jequié-BA) e facilitador no Programa Mais Educação no Complexo Integrado de Educação Básica, Jequié, Bahia, Brasil. E-mail: romildojr39@gmail.com

References

ARAÚJO, Antônio. A cena como processo de conhecimento. In: RAMOS, Luiz Fernando (org.). Arte e ciência: Abismo de Rosas. São Paulo: Abrace, 2012.

BARBA, Eugênio; SAVARESE, Nicola. A arte secreta do ator: um dicionário de antropologia teatral. São Paulo: E-Realizações, 2012.

BOGART, Anne; LANDAU, Tina. O livro dos viewpoints: um guia prático para viewpoints e composição. Trad. Sandra Meyer. São Paulo: Perspectiva, 2017.

BROOK, Peter. A porta aberta. 6. ed. Trad. Antônio Mercado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

FELIPE, Ana Lessya Santos. Depoimento sobre o processo criativo do espetáculo “Corações Vagabundos”. Entrevista Concedida a Romildo Santos (membro do Núcleo de Pesquisa do Peti-Teatro), em 22/03/2024, na UESB, campus Jequié. Jequié-BA, transcrições (03 laudas).

FORTES, Tiago. A condição do ator em formação: por uma fenomenologia da aprendizagem e uma politização do debate. Jundiaí: Paco, 2020.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. trad. Aldomar Conrado. 4. ed. São Paulo: Civilização Brasileira, 1992.

ITI – International Theatresport Institute. Guia para o TheatreSports de Keith Johnstone. Canadá: Institute ITI; Belo Horizonte: UFMG, 2017.

LIMA, Francisco André Sousa (org). Oficinão Finos Trapos: uma pedagogia do teatro de grupo em cinco cidades baianas. Salvador: Egba, 2014.

PORTO, Rainan Rodrigues. Depoimento sobre o processo criativo do espetáculo “Corações Vagabundos”. Entrevista Concedida a Maiara Moreira (Membro do Núcleo de Pesquisa) em 29/02/2024, em ambiente virtual. Jequié-BA, áudio gravado (10:06).

SANTANA, Gracielle Santos de. Depoimento enquanto espectadora do espetáculo “Corações Vagabundos”. Entrevista concedida a Fernanda Silva (membro do Núcleo de Pesquisa) em 12/06/2023. Jequié-BA, áudio gravado (12:44).

SANTOS, Lincoln Aguiar. Depoimento sobre o processo criativo do espetáculo “Corações Vagabundos”. Entrevista Concedida a Maiara Moreira (Membro do Núcleo de Pesquisa) em 29/02/2024, em ambiente virtual. Jequié-BA, áudio gravado (10:06).

SANTOS, Marciel Clemente dos. Depoimento enquanto espectador do espetáculo “Corações Vagabundos”. Entrevista concedida a Fernanda Silva (membro do Núcleo de Pesquisa) em 12/06/2023. Jequié-BA, áudio gravado (13:44).

THOMASSEU, Jean-Marie. O melodrama. trad. Claudia Braga e Clarisse Penjon. São Paulo: Perspectiva, 2012.

Published

2024-08-21

How to Cite

Lima, F. A. S., de Jesus, D. V., Souza, F. S., Pimentel, F. S., Prates, F. da C., Moreira, M. da S., & Roberto Júnior, R. S. (2024). Laboratory practices, artistic research and university extension: systematizations of PETI-Teatro at UESB university (Brazil). Revista Extensão & Cidadania, 12(21), 229-251. https://doi.org/10.22481/recuesb.v12i21.14706

Issue

Section

Número Temático