Laboratory practices, artistic research and university extension: systematizations of PETI-Teatro at UESB university (Brazil)
DOI:
https://doi.org/10.22481/recuesb.v12i21.14706Keywords:
Theater, Theater acting, University outreach, Artistic research, Theater PedagogyAbstract
The paper discusses the links between artistic research, theater pedagogy and university extension. It is the result of systematizations under development since 2022 in the Tutorial Education Program of Acting (Peti-Teatro) at the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Brazil). One of the fronts of this tutorial education group is the Lupa (University Laboratory of Acting Practices), which operates as a peforming arts company open to the community, also as territory of research that analyzes theatrical interpretation and its possible pedagogical developments. The study dialogues with theories on acting developed by Eugenio Barba and Peter Brook, and the phenomenology of actor pedagogy proposed by the brazilian research Tiago Fortes. The first aesthetic result developed by Lupa, based on the popular theater of Brazilian playwright Carlos Alberto Sofredini and the study of the melodrama genre, pointed to interesting theoretical and methodological paths that could be incorporated into aesthetic education strategies, popularization of theater and/or teaching-learning paths for actors. We conclude that Peti-Teatro, by bringing together undergraduate students and artists from the external community interested in investigating creative strategies and devices in the field of theatrical interpretation, contributes to strengthening the links between university extension, undergraduate teaching and the production of academic knowledge.
Downloads
References
ARAÚJO, Antônio. A cena como processo de conhecimento. In: RAMOS, Luiz Fernando (org.). Arte e ciência: Abismo de Rosas. São Paulo: Abrace, 2012.
BARBA, Eugênio; SAVARESE, Nicola. A arte secreta do ator: um dicionário de antropologia teatral. São Paulo: E-Realizações, 2012.
BOGART, Anne; LANDAU, Tina. O livro dos viewpoints: um guia prático para viewpoints e composição. Trad. Sandra Meyer. São Paulo: Perspectiva, 2017.
BROOK, Peter. A porta aberta. 6. ed. Trad. Antônio Mercado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
FELIPE, Ana Lessya Santos. Depoimento sobre o processo criativo do espetáculo “Corações Vagabundos”. Entrevista Concedida a Romildo Santos (membro do Núcleo de Pesquisa do Peti-Teatro), em 22/03/2024, na UESB, campus Jequié. Jequié-BA, transcrições (03 laudas).
FORTES, Tiago. A condição do ator em formação: por uma fenomenologia da aprendizagem e uma politização do debate. Jundiaí: Paco, 2020.
GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. trad. Aldomar Conrado. 4. ed. São Paulo: Civilização Brasileira, 1992.
ITI – International Theatresport Institute. Guia para o TheatreSports de Keith Johnstone. Canadá: Institute ITI; Belo Horizonte: UFMG, 2017.
LIMA, Francisco André Sousa (org). Oficinão Finos Trapos: uma pedagogia do teatro de grupo em cinco cidades baianas. Salvador: Egba, 2014.
PORTO, Rainan Rodrigues. Depoimento sobre o processo criativo do espetáculo “Corações Vagabundos”. Entrevista Concedida a Maiara Moreira (Membro do Núcleo de Pesquisa) em 29/02/2024, em ambiente virtual. Jequié-BA, áudio gravado (10:06).
SANTANA, Gracielle Santos de. Depoimento enquanto espectadora do espetáculo “Corações Vagabundos”. Entrevista concedida a Fernanda Silva (membro do Núcleo de Pesquisa) em 12/06/2023. Jequié-BA, áudio gravado (12:44).
SANTOS, Lincoln Aguiar. Depoimento sobre o processo criativo do espetáculo “Corações Vagabundos”. Entrevista Concedida a Maiara Moreira (Membro do Núcleo de Pesquisa) em 29/02/2024, em ambiente virtual. Jequié-BA, áudio gravado (10:06).
SANTOS, Marciel Clemente dos. Depoimento enquanto espectador do espetáculo “Corações Vagabundos”. Entrevista concedida a Fernanda Silva (membro do Núcleo de Pesquisa) em 12/06/2023. Jequié-BA, áudio gravado (13:44).
THOMASSEU, Jean-Marie. O melodrama. trad. Claudia Braga e Clarisse Penjon. São Paulo: Perspectiva, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Extensão & Cidadania
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.