Different dimensions for promoting inclusive pedagogical practices: a case study
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v4.15640Keywords:
inclusive education, pedagogical differentiation, universal learning designAbstract
Inclusive Education values the diversity present in the school context. It is a fundamental concept for ensuring quality in education, and promoting meaningful and fair learning for every student, regardless of ethnicity, culture, nationality, and abilities. In this text, we present an excerpt from an investigation carried out in the Master's Degree in Educational Sciences at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Porto (FPCEUP), which aimed to understand the potentialities and challenges of developing inclusive pedagogical practices in the classroom. The class is based on a case study of a school group in the metropolitan area of Porto, Portugal. A qualitative approach was used, based on the interpretative phenomenological paradigm, based on the understanding of the meanings that the school context and human relationships can provide. The data collection techniques used were a questionnaire survey for all teachers in the School Group, a semi-structured interview survey, and participant observation with two class teachers, a Special Education teacher, and a Psychologist. The results indicate that collaborative work between professionals, mainly assistance in the classroom, is fundamental in supporting teachers in enhancing pedagogical practice that promotes inclusion, including the Multidisciplinary Support Team for Inclusive Education.
Downloads
References
Ainscow, M. (1994). Special Needs in the Classroom: a Teacher Education Guide. Unesco.
Ainscow, M., & Booth, T. (2002). Index for Inclusion: developing learning and participation in schools. Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE).
Ainscow, M., Caldeira, E., Paes, I., Micaelo, M., & Vitorina, T. (2011). Aprender com a Diversidade: Um guia para o desenvolvimento da escola. Alto Comissariado para a Imigração e Diálogo Intercultural.
Amado, J. (Coord.) (2014). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. Imprensa da Universidade de Coimbra.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Cosme, A. (2018). Autonomia e flexibilidade curricular: Propostas e estratégias de ação. Porto Editora.
Cosme, A., Lima, L., Ferreira, D., & Ferreira, N. (2021). Metodologias, métodos e situações de aprendizagem: propostas e estratégias de ação: ensino básico e ensino secundário. Porto Editora.
Baptista, I., Caetano, A. P., Amado, J. Azevedo, M. C., & Pais, S. (2020). Instrumento de Regulação Ético-Deontológica. Carta ética. SPCE.
Fernandes, D. (2021). Para uma fundamentação e melhoria das práticas de avaliação pedagógica no âmbito do Projeto MAIA. Texto de Apoio à formação - Projeto de Monitorização, Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (MAIA). Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação.
Foucault, M. (1999). Vigiar e Punir. Editora Vozes.
Franco, M. A. S (2015). Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui. , 41, (3), pp. 601-614. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702 2015 07140384
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. Paz e Terra.
Houssaye, J. (1996). Le triangle pédagogique ou comment compreendre la situation pédagogique. In J., Houssaye (Ed.), La pédagogie: Une encyclopédie pour aujourd’hui (pp. 3 – 24). ESF éditeur.
Mantoan, M. T. E. (2013). Ensinando a turma toda: as diferenças na escola. In M., T. Égler. (org), O desafio das diferenças nas escolas (pp.59-67). Editora Vozes.
Mantoan, M. T. E. (2015). Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? Summus Editorial.
Morgado, J. (2012). O estudo de caso na investigação em educação. De Facto Editores.
Morgado, J. (2019). Currículo, Gestão Curricular e Igualdade de Oportunidades. Revista de Estudos Curriculares, 10 (2), pp.7-21.
OECD (2022). O Review of Inclusive Education in Portugal Reviews of National Policies for Education. (pp. 16-26) OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/a9c95902-en.
Oliveira, G. A. (2024). Práticas pedagógicas promotoras de inclusão: desafios, perspetivas e reflexões [Dissertação de mestrado, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto]. Repositório Aberto da Universidade do Porto. https://hdl.handle.net/10216/159871
Roldão, M. D. C. (2003). Diferenciação Curricular Revisitada: conceito, discurso e práxis. Porto Editora.
Trindade, R., & Cosme, A. (2004). A construção de uma escola pública e democrática. In R. Canário, F. Matos, e R. Trindade (Eds.), Escola da Ponte: defender a escola pública (pp.81-87). Profedições.
Trindade, R., & Cosme, A. (2010). Escola, educação e aprendizagem: Desafios e respostas pedagógicas. WAK editora.
Trindade, R., & Cosme, A. (2010b). Educar e Aprender na Escola: Questões, desafios e respostas pedagógicas. Fundação Manuel Leão.
Trindade, R. (coord.) (2018). Autonomia, flexibilidade e gestão curricular: relatos de práticas. Leya.
Trindade, R., & Cosme, A. (2024). Escola e Conhecimento: O vínculo incontornável. Porto Editora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Educação em Páginas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.