Reading, school and life project: a interface in the training of basic education students in the 21st Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v4.15834

Keywords:

reading, school, life project, basic education

Abstract

This text aims to reflect on the importance of the interface between reading, school and the Life Project of Basic Education students in the 21st century. The analyses present in this work are based on the studies on reading presented by Ezequiel Theodoro da Silva in the work The act of reading: psychological foundations for a new pedagogy of reading (2002), on school postulated by Magda Soares in the work Language and school in the social perspective (1989) and on the reflections theorized by Luciano Santana Pereira in the work Life Project: building success in everyday life (2018). The methodology used is that of bibliographic research of the texts published above. As a result of these discussions, possibilities and/or strategies arise to work on reading, the school space and the Life Project with Basic Education students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Lucas Ferreira Barbosa, Universidade Federal da Paraíba - Brasil

Pós-Graduando pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Ensino (PPLE) em Ciências da Linguagem com Ênfase no Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). É Bolsista do subprojeto PIBID Língua Portuguesa UAL/CFP/UFCG. É membro do Grupo de Pesquisa O Círculo de Bakhtin em Diálogo vinculado à Universidade Estadual da Paraíba e também é membro estudante no grupo de pesquisa Grupo de Estudos e Pesquisas em Filosofia e Educação, da UFCG.

Contribuição de autoria: redação e revisão do texto.

.

References

ARROYO, Miguel G. Repensar o Ensino Médio: por quê? In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares. Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

ARROYO, Miguel G. A escola possível é possível? In: ARROYO, Miguel G. (org.). Da escola carente à escola possível. 6. ed. São Paulo: Editora Loyola, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 out. 2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, 20 de dezembro de 1996.

CARVALHO JÚNIOR, Moacir Ribeiro de. Gestão de projetos: da academia à sociedade. Curitiba: Intersaberes, 2012.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

SOARES, Magda. Linguagem e escola na perspectiva social. 7. ed. São Paulo: Editora Ática, 1989.

SARAMAGO, José. Ensaio sobre a cegueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SILVA, Theodor Adorno da. O ato de ler: fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

PEREIRA, Luciano Santana. Projeto de vida: construindo o sucesso no dia a dia. Maringá, PR: UNICESUMAR, 2018.

RIBEIRO, Luiz Antônio; SOUZA, Cláudia Mara de. Considerações sobre pesquisa e gêneros discursivos para a educação básica. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 21, n. 3, p. 363-382, set./dez. 2021.

Published

2025-02-11

How to Cite

BARBOSA, F. L. F. Reading, school and life project: a interface in the training of basic education students in the 21st Century. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 4, p. e15834, 2025. DOI: 10.22481/redupa.v4.15834. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/15834. Acesso em: 27 feb. 2025.