Influence of Mozambican linguistic variety on texts produced by university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v4.15844

Keywords:

linguistic interference, linguistic variation, textual production, higher education

Abstract

This article analyzes constructions taken from texts produced by higher education students at Zambezi University, Faculty of Agricultural Sciences, in Mozambique. In this work it is intended to understand the influences of Bantu languages in texts written by students of Higher Education, for this we used the technique of textual production mirroring the critical genre. The choice of this textual typology is justified by the reflection he would make in the process of producing texts from his cognitive capacities, in the end there was a total of one hundred (100) texts and in each one a sentence was removed. After data analysis, it was found that the students (1) do not have the knowledge of the correct way to write words, (2) interfere with orality for writing and (3) translate directly from Bantu to Portuguese.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sousa Horácio Bartolomeu, Universidade Zambeze - Moçambique

Licenciado em Ensino de Português e Inglês pela Universidade Pungue, Extensão de Tete, em Moçambique. Membro da Comissão de Avaliação de Autoavalização de Qualidade no Ensino Superior na Faculdade de Ciências Agrárias. Membro da “Comissão Científica” da Universidade Zambeze - Faculdade de Ciências Agrárias.

Contribuição de autoria: redação e revisão do texto.

Júlio Bernardo Sandaca, Universidade Púnguè - Moçambique

Mestre em Educação / Ensino de Português pela Universidade Pedagógica (UP), Moçambique. Docente da Universidade Púnguè – Extensão de Tete – Tete, Moçambique. Membro do Núcleo de Estudos e Políticas Educativas (NEPE). 

Contribuição de autoria: redação e revisão do texto.

References

BARTOLOMEU, Sousa Horácio. Análise das relativas de “que e onde” do português oral moçambicano. Revista Inventário. Salvador. nº32, 2023.

CAMBRAIA, César.Nardelli. Ciência da linguagem: O fazer científico. Vol.1. 1ª Ed. Brasil, 2012.

FERRIS, Dona. Teaching college writing to diverse student populations. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2009.

FIRMINO, Gregório. A questão linguística na África pós-colonial: o caso do português e das línguas autóctones em Moçambique. Maputo: Promedia, 2002.

NGUNGA, Armindo. Relatório do IV Seminário sobre a Padronização da Ortografia de Línguas Moçambicanas. Maputo, 2022.

ONÇALVES, Perpétua. A génese do português de Moçambique. Lisboa: Imprensa Nacional/C da Moeda. 2010.

SIOPA, Conceição. Competências de escrita no ensino superior e o tratamento do erro em português l2. Maputo, S/d.

WACHE, Francisco. Mateus. O português em (De) Moçambique: Áreas de ruptura. Editora Real design. Maputo, 2018.

Published

2025-02-11

How to Cite

BARTOLOMEU, S. H.; SANDACA, J. B. Influence of Mozambican linguistic variety on texts produced by university students. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 4, p. e15844, 2025. DOI: 10.22481/redupa.v4.15844. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/15844. Acesso em: 27 feb. 2025.