Curricular policies for countryside education: an analysis from education theories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v4.15862

Keywords:

rural education, curriculum policies, theories of education

Abstract

This study analyzes the connection between theories of education and the curricular policies of rural education, adopting historical-dialectical materialism as the methodological basis for a qualitative study. The analysis is based on authors such as Marx, Engels, Hegel, Gramsci and Bernard Charlot, who offer a critical perspective on the school curriculum. The research highlights the need for an education that respects the socio-cultural and economic specificities of peasants, promoting social transformation.  The pedagogical approaches - Traditional Pedagogy, Liberating Pedagogy, Technicist Pedagogy, Social-Critical Pedagogy, Historical-Critical Pedagogy, New School Pedagogy and Constructivist Pedagogy - reflect the complexity of the educational field and offer different perspectives on teaching and learning. Based on the thinking of Marx and Engels, Rural Education is presented as a tool for raising critical awareness, tackling structural inequalities and promoting an understanding of the material conditions of life and the class struggle.  Hegel contributes by arguing that education should be a dialectical process, enabling the formation of a new subjectivity in rural subjects. Gramsci emphasizes the role of organic intellectuals, from the lower classes, in organizing and raising awareness in communities, valuing their experiences. Bernard Charlot emphasizes the importance of a curriculum that dialogues with students' experiences and aspirations, generating meaningful learning.  In this sense, rural education curriculum policies should integrate these theories, promoting an emancipatory education that values the knowledge and practices of rural populations, contributing to their social and economic emancipation. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vilma Aurea Rodrigues, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutoranda em Educação e Mestra em Ensino pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB ( 2022). Coordenadora Pedagógica da Educação do Campo e docente dos Anos Iniciais da rede municipal de Guanambi, BA; docente do Ensino Superior na Universidade Guanambi - UNIFG. Membro do grupo de pesquisa: GEPEMDECC - Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Coordenadora Territorial do Programa de Formação de Educadores das escolas do/no campo- FORMACAMPO.

Contribuição de autoria: autora.

Tatyanne Gomes Marques, Universidade do Estado da Bahia (Guanambi) - Brasil

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2019).  Professora adjunta da Universidade do Estado da Bahia (UNEB); professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

Contribuição de autoria: autora e revisora.

Amanda Áurea Rodrigues , Centro Universitário Faculdade Guanambi UNIFG/ÂNIMA - Brasil

Graduanda em Medicina pelo Centro Universitário Faculdade Guanambi UNIFG/ÂNIMA.

Contribuição de autoria: autora.

 

References

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: Elementos para uma teoria. Porto Alegre: Editora Artmed, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. 213 p. ISBN 8521900058.

GRAMSCI, Antonio. Seleções dos Cadernos do Cárcere de Antonio Gramsci. Nova York: International Publishers, 1971.

HEGEL, Georg. W. F. Fenomenologia do Espírito. Tradução de Paulo Meneses com a colaboração de Karl-Heinz Efken e José Nogueira Machado. 5. ed. Petrópolis: Vozes e Editora Universitária São Francisco, 2008.

HEGEL, Georg. W.F. Fenomenologia do Espírito. 6.ed. Petrópolis: Vozes, 1992. Disponível em: http://bds.unb.br/handle/123456789/196. Acesso em: 22 de dez. de 2024.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da Escola Pública: A pedagogia crítico - social dos conteúdos São Paulo: Ed. Loyola. 1985

MARX, Karl. O Capital - Livro 1: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, 1996. Disponível em: https://ria.ufrn.br/jspui/handle/123456789/2846#:~:text=Refer%C3%AAncia:,Paulo:%20Nova%20Cultural%2C%201996. Acesso em: 04 de dez. de 2024.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. 3.ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2007. 119 p. Disponível em: https://bds.unb.br/handle/123456789/661 . Acesso em: 04 dez. 2024.

RODRIGUES, Vilma Aurea. O processo de ensino e aprendizagem nas classes multisseriadas de uma escola do campo de Sebastião Laranjeiras – Bahia: saberes e práticas docentes. 2022. 194 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB, Vitória da Conquista, 2022. Disponível em: www2.uesb.br/ppg/ppgen/wp-content/uploads/2023/01/DISSERTAÇÃO_VILMA_AUREA_RODRIGUES_O-PROCESSO-DE-ENSINO-E-APRENDIZAGEM-NAS-CLASSES-MULTISSERIADAS-DE-UMA-ESCOLA-DO-CAMPO-DE-SEBASTIAO-LARANJEIRAS-BAHIA_SABERES-E-PRATICAS-DOCENTES.pdf. Acesso em: 24 jan. 2025.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: São Paulo, Autores Associados, 2007.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 43. ed. Campinas: Autores Associados, 2018.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações Campinas: Autores Associados, 2019.

Published

2025-02-11

How to Cite

RODRIGUES, V. A.; MARQUES, T. G.; RODRIGUES , A. Áurea. Curricular policies for countryside education: an analysis from education theories. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 4, p. e15862, 2025. DOI: 10.22481/redupa.v4.15862. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/15862. Acesso em: 27 feb. 2025.