Basic education in Mexico: digital advances, pandemic challenges, and lessons for the future
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v4.15907Keywords:
Basic education, digital divide, educational equity, post-pandemic teaching, pedagogical innovationAbstract
Basic education in Mexico, comprising preschool, primary, and secondary levels, serves as the foundation of the national educational system. Its evolution has been shaped by technological advancements, structural challenges, and the need to adapt to emerging contexts. The COVID-19 pandemic accelerated an unprecedented transformation, exposing inequalities in access to technology, connectivity, and digital literacy. This article examines the trajectory of basic education in Mexico, from early efforts to integrate technology through programs such as Enciclomedia and Habilidades Digitales para Todos, to the emergency response with Aprende en Casa. The barriers that hindered the transition to remote learning, such as the digital divide and the lack of teacher training in ICT, are analyzed. Furthermore, the study reflects on the lessons learned and the strategies needed to consolidate an inclusive, flexible, and resilient educational model in the post-pandemic era. Strengthening teacher training, ensuring equitable technological integration, and reducing educational inequalities require the implementation of effective public policies. The pandemic has demonstrated that innovation and flexibility are essential to addressing the educational challenges of the 21st century.
Downloads
References
ÁNGELES, M. (2014). Logros y fracasos del programa Enciclomedia en el sexenio de Vicente Fox y su financiamiento [Sucessos e fracassos do programa Enciclomedia no sexênio de Vicente Fox e seu financiamento]. Universidad Pedagógica Nacional, Políticas educativas, procesos institucionales y gestión.
AZAMAR, A. (2016). La integración de la tecnología al Sistema Educativo Mexicano: Sin plan ni rumbo [A integração da tecnologia no Sistema Educativo Mexicano: Sem plano nem direção]. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, UAM. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/340/34051292002/html/index.html.
BAKIA, M.; MURPHY, R.; ANDERSON, K.; TRINIDAD, G. (2011). International Experiences with Technology in Education: Final Report [Experiências internacionais com tecnologia na educação: relatório final]. Washington, D.C.: U.S. Department of Education. Documento mimeografado. Disponível em: http://tech.ed.gov/files/2013/10/iete-fullreport-1.doc.
CANALES SÁNCHEZ, A. (2017, outubro 5). Las TIC en la escuela se (des)@prende(n) [As TIC na escola se (des)@prendem]. Campus Milenio, (725), 5. Disponível em: https://www.ses.unam.mx/publicaciones/articulos.php?proceso=visualiza&idart=2422.
DIRECCIÓN GENERAL DE ACREDITACIÓN, INCORPORACIÓN Y REVALIDACIÓN (DGAIR) (2019). La estructura del Sistema Educativo Mexicano [A estrutura do Sistema Educativo Mexicano]. Disponível em: https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/1447/1/images/sistemaedumex09_01.pdf.
DUSSEL, I. (2020). La escuela en la pandemia. Reflexiones sobre lo escolar en tiempos dislocados [A escola na pandemia. Reflexões sobre o escolar em tempos deslocados]. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-16. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16482.
ELIZONDO HUERTA, A.; PAREDES OCHOA, F. J.; PRIETO HERNÁNDEZ, A. M. (2006). Enciclomedia. Un programa a debate [Enciclomedia. Um programa em debate]. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 11, núm. 28, janeiro-março, pp. 209-224. Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/140/14002811.pdf.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA Y GEOGRAFÍA (INEGI). (2020). En México hay 80.6 millones de usuarios de Internet y 86.5 millones de usuarios de teléfonos celulares: endutih 2019 [No México há 80,6 milhões de usuários de Internet e 86,5 milhões de usuários de telefones celulares: endutih 2019]. Comunicado de prensa núm. 103/20. Disponível em: https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2020/OtrTemEcon/ENDUTIH_2019.pdf.
LLOYD, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19 [Desigualdades educativas e a exclusão digital em tempos de COVID-19]. In: CASANOVA CARDIEL, H. (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica [Educação e pandemia: uma visão acadêmica], pp. 115-121. Cidade do México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. Disponível em: http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/546/1/LloydM_2020_Desigualdades_educativas.pdf.
MANZANILLA, H. M.; NAVARRETE, Z.; OCAÑA, L. (2021). Políticas y programas nacionales para la alfabetización digital en México [Políticas e programas nacionais para a alfabetização digital no México]. In: NAVARRO, M.; NAVARRETE, Z.; RIVERA, J. R. (Coords.), Políticas Educativas. Una mirada internacional y comparada [Políticas Educativas. Um olhar internacional e comparado]. México: Sociedad Mexicana de Educación Comparada, pp. 33-47. Disponível em: https://www.somec.mx/wp-content/uploads/2024/05/19.-Libro-Politicas-Educativas-Una-mirada-internacional-y-comparada-2-383.pdf.
NAVARRETE, Z.; MANZANILLA, H. M.; OCAÑA, L. (2021). La educación después de la pandemia: propuesta de implementación de un modelo de educación básica a distancia [A educação após a pandemia: proposta de implementação de um modelo de educação básica a distância]. Revista Diálogos sobre Educación, Núm. 22 (12), pp. 1-24. Disponível em: http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/920.
UNESCO. (2020). Surgen alarmantes brechas digitales en el aprendizaje a distancia [Surgem alarmantes lacunas digitais na aprendizagem a distância]. Disponível em: https://es.unesco.org/news/surgen-alarmantes-brechas-digitales-aprendizaje-distancia.
VYGOTSKY, L. S. (1988). Pensamiento y lenguaje [Pensamento e linguagem]. México: Ediciones Quinto Sol.
ZUBIETA GARCÍA, J.; RAMA VITALE, C. (Coords.) (2015). La Educación a Distancia en México: Una nueva realidad universitaria [A Educação a Distância no México: Uma nova realidade universitária]. México: Coordinación de Universidad Abierta y educación a distancia de la UNAM. Disponível em: https://web.cuaed.unam.mx/wp-content/uploads/2015/09/PDF/educacionDistancia.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Educação em Páginas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.