The digital privatization of education and its impacts on the school curriculum: a critical analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v4.15914

Keywords:

digital privatization, curriculum, educational governance, educational policies, technology

Abstract

The digitalization of education has promoted structural transformations in pedagogical practices and school management. This article investigates digital privatization processes and their implications for the school curriculum, considering aspects of governance, regulation and socio-technical impacts. Based on a documentary analysis, the study dialogues with authors such as Fraser (2024), Saura, Cancela and Parcerisa (2023), in addition to Dussel and Williams (2023), to examine how the insertion of digital technologies in education can accentuate inequalities and favor corporate interests. The research highlights the need for a critical look at the use of technologies and their role in curricular reconfiguration

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Audrei Rodrigo da Conceição Pizolati, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), com apoio do Programa de Excelência Acadêmica/Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (PROEX/CAPES) - bolsas integrais. Integra o Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças (GIPEDI/CNPq/UNISINOS) e Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo, Ensino Médio e Juventudes Contemporâneas (GEPCEM/UNISINOS/CNPq).

Contribuição de autoria: autor

References

DIAZ-BARRIGA, Angel. Currículum. Tensiones conceptuales y prácticas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v. 5, n. 2, p. 1-16, 2003. Disponível em: https://redie.uabc.mx/redie/article/download/83/147/395. Acesso em: 1 fev. 2025.

DUSSEL, Inés; WILLIAMS, Federico. Los Imaginarios sociotécnicos de la política educativa digital en México (2012-2022). Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, v. 27, n. 1, p. 39–60, 2023. Disponível em: https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/26247. Acesso em: 1 fev. 2025.

FAVERO, Altair Alberto; CENTENARO, Junior Bufon. A pesquisa documental nas investigações de políticas educacionais: potencialidades e limites. Contrapontos, v. 19, n. 1, p. 170-184, 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142019000100170&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 1 fev. 2025.

FRASER, Nancy. Capitalismo canibal. São Paulo: Autonomia literária, 2024.

GARCÍA, Teise; ADRIÃO, Theresa. Privatização da gestão escolar no Brasil: controle digital e interesses corporativos. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, v. 27, n. 1, p. 81–102, 2023. Disponível em: https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/26245. Acesso em: 1 fev. 2025.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Por que ter medo dos conteúdos? In: PEREIRA, Maria; MOURA, Alexandre. (Org.). Políticas e práticas curriculares: impasses, tendências e perspectivas. João Pessoa: Ideia, 2005. p. 11-42.

PACHECO, José Augusto. Teoria curricular crítica: os dilemas (e contradições) dos educadores críticos. Revista Portuguesa de Educação, v. 14, n. 1, p. 49-71, 2001. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/542. Acesso em: 1 fev. 2025.

SAURA, Geo; CANCELA, Ekaitz; PARCERISA, Lluis. Privatización educativa digital. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, v. 27, n. 1, p. 11–37, 2023. Disponível em: https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/27019. Acesso em: 1 fev. 2025.

TAVARES SILVA, Fabiane; FERNANDES, Christiane. Estudo de documentos curriculares prescritos: (de)compondo uma metodologia de investigação. Educar em Revista, v. 35, n. 78, p. 225–241, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/rRJcTgjSdZFXZX67nWjjr5p/?lang=pt. Acesso em: 1 fev. 2025.

Published

2025-02-11

How to Cite

PIZOLATI, A. R. da C. The digital privatization of education and its impacts on the school curriculum: a critical analysis . Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 4, p. e15914, 2025. DOI: 10.22481/redupa.v4.15914. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/15914. Acesso em: 27 feb. 2025.