WHAT IS BEING A SCIENTIST FOR PEDAGOGY STUDENTS?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10270

Keywords:

Science, Initial formation, Social Representations

Abstract

This article must discuss the imagery representations of being a scientist by students of the Pedagogy course through the application of the activity “my perception of being a scientist” with nine students enrolled in the discipline “Content and Methodology of Science Teaching.” In the methodological perspective, this qualitative research used social representations through the drawing and written narratives of the participating subjects. The analysis movement was anchored in Bardin (2016), showing three categories from the collected data, namely: a) hero scientist; b) laboratory scientist; and c) the woman in science. The results denounce the stereotyped view of the scientist, associating him, mostly, to the laboratory environment and with extraordinary attributes, so that, through the analysis, we believe that such an understanding may be linked to the media emphasis given to this face of the scientist. In addition, the work identified the low representation of the woman scientist in the undergraduates' drawings, revealing historical and social issues that mark the trajectory and gender disparity in science. Therefore, the study brings essential elements for new investigations and discussions in the context of teacher training, especially on the practices, areas of activity and the multifaceted nature of being a scientist.

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Author Biographies

Felipe da Costa Negrão, Universidade Federal do Amazonas

Graduado em Pedagogia. Especialista em Neuropsicopedagogia, Didática do Ensino Superior e Gênero, Sexualidade e Direitos Humanos. Mestre em Educação em Ciências na Amazônia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Professor Assistente - Nível II do Departamento de Métodos e Técnicas (DMT) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Coordenador de Área do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) - Núcleo Alfabetização Manaus. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas de Práticas Investigativas em Educação Matemática (GEPIMat) e do Grupo de Pesquisa em Sociologia Política da Educação (GRUPESPE). Tem interesse em pesquisas que envolvem o Ensino de Ciências e Matemática, Formação de Professores e Narrativas (auto) biográficas.

Alexandra Nascimento de Andrade, Universidade do Estado do Amazonas

Mestra em Educação em Ciências na Amazônia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Pedagoga da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino (SEDUC). Membro do Grupo de Pesquisa em Divulgação e Difusão Científica para a Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (DDCEECAM).

Priscila Eduarda Dessimoni Morhy, Universidade Federal do Amazonas

Mestra em Educação em Ciências na Amazônia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Professora substituta da área de Ensino do Instituto de Ciências Biológicas (ICB) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Ensino de Ciências em Espaços Não Formais (GEPECENF). 

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Published

2022-03-31

How to Cite

Negrão, F. da C. ., Andrade, A. N. de ., & Morhy, P. E. D. . (2022). WHAT IS BEING A SCIENTIST FOR PEDAGOGY STUDENTS?. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(7), 1-20. https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10270

Issue

Section

Dossiê Temático