PERSPECTIVES AND DEBATES IN TEACHER FORMATION IN TRYING TIMES: A MEDIATED EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10384Keywords:
Teacher Training, Pandemic, Post pandemic, Experience report, GraduationAbstract
In trying times such as the ones we live in, discussing teacher formation implies in thinking educational processes in their most diverse perspectives. The purpose of this article is to problematize teacher formation in these pandemic and post pandemic times, starting from a report of an experience carried out in a licentiate degree course with the use of technological resources. These resources were used as mediation and dialogue instruments, seeking for an amplified formation of the students, amidst discussions on the need for stressing the importance of scientific knowledge as a form of confronting the recent wave of denialism and devaluation of live in general. It is noteworthy that the opportunities for synchronous dialogues between teachers and students were fundamental for the development of the process. Dialogical moments for guidance, elaboration and collective discussion confirmed the hypothesis that technologies, when used in a complex way, can enhance mediations in the learning process. This text contextualizes teacher training, discusses the assumptions of this training in a critical perspective, presents the experience of training in a licentiate degree course within the scope of the Federal Network of Education, Science and Technology (Rede Federal de Educação, Ciência e Tecnologia) and makes considerations about the challenges faced in the current scenario.
Downloads
References
CANDAU, Vera Maria (Org.). A didática em questão. 36 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. 2 Reimpressão, 2017.
CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. 24 ed. Campinas, SP: Papirus, 2011.
FREITAS, Luiz Carlos de. Neotecnicismo digital. In: AVALIAÇÃO EDUCACIONAL – Blog do Freitas. Publicado em 11/07/2021 por Luiz Carlos de Freitas. 2021. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.com/2021/07/11/neotecnicismo-digital/. Acesso em 26 fev. 2022.
GALVAO, Ana Carolina; LAVOURA, Tiago Nicola; MARTINS, Lígia Márcia. Fundamentos da Didática Histórico-Crítica. Campinas: Autores Associados, 2019.
GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5 ed. rev. 3 reimpressão. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
LUCKESI, Cipriano Carlos. O papel da didática na formação do educador. In: CANDAU, Vera Maria (org.). A didática em questão. 36 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. 2 Reimpressão, 2017.
MARTINS, Ligia Márcia. Fundamentos da Psicologia Histórico Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. s/data. Disponível em: http://ead.bauru.sp.gov.br/efront/www/content/lessons/78/Fundamentos%20da%20PHC%20e%20da%20PHC%20-%20MARTINS.pdf. Acesso em: 12 fev 2022.
MARTINS, Pura Lúcia Oliver. Didática. Curitiba, Ibpex, 2008.
MASETTO, Marcos. Mediação Pedagógica e Tecnologias de Informação e Comunicação. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21 ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.
MELO, Alessandro de; URBANETZ, Sandra Terezinha. Fundamentos de didática. Curitiba: Intersaberes, 2012. ISBN 9788582122969
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Trabalho docente no Brasil pós-pandêmico: qual o destino dos recursos públicos?. Retratos da Escola, v. 15, n. 33, p. 713–732, 2022. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1362. Acesso em: 18 fev. 2022.
PIMENTA, Selma Garrido; SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. A Didática na Base Nacional Comum da Formação Docente no Brasil – guinada ao neotecnicismo no contexto da mercadorização da educação pública. In: Candau, Vera Maria; Cruz, Giseli Barreto da; FERNANDES, Claudia. (orgs). Didática e Fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis: Vozes. 2020, p. 104-120.
SAVIANI, Demerval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez, 1989.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Edição Comemorativa. Campinas: Autores. Associados, 2008.
SAVIANI, Dermeval; GALVÃO, Ana Carolina. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade 67. Ano XXXI, n. 67. Janeiro de 2021. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf. Acesso em: 11 fev 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.