FEMINIST PEDAGOGY: FROM NEW MATERNATION PRACTICES TO LIBERTARIAN SCHOOL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.11302

Keywords:

Gender. Maternity. Feminist pedagogy.

Abstract

This research aims to relate the feminist mothering narratives of the mothers interviewed and the pedagogical practices aimed at sociocultural diversity in schools based on a literature review on learning and gender equity. Based on interviews, new mothering practices aimed at gender equity are identified, attributed to feminist militancy and the education of children with reflective dialogues and questions about sexism, to foster egalitarian relationships of gender, sexuality and sociocultural diversity. In this education, there is an intrinsic appreciation of human rights in family and school relationships and in the social environment, which ratifies the feminist critical pedagogy, which in this study adds to school practices the fight against sexism in childhood, in order to contribute to the formation of character and citizenship of students with gender equality, deconstructing prejudices and expanding possibilities for children and pedagogical plans.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Borges Lemes, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) - Mestra em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Mariana Borges Lemes, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Pedagogia (UFSM). Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).  

References

ALBUQUERQUE Júnior, Durval Muniz de. Fazer defeitos nas memórias: para que servem o ensino e a escrita da história? [et al.] (orgs.) In: GONÇALVES, Márcia de Almeida. Qual o valor da história hoje? Rio de Janeiro: Editora FGV, 2012. p. 31-39.

BIROLI, Flávia. Família: novos conceitos. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2014.

BOSCHI, Caio César. 1947. Por que estudar história? São Paulo: Ática, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

DANTAS, Gisele Cristine da Silva; SILVA, Noelma; ANTLOGA, Carla Sabrina Xavier. Mulheres, trabalho e educação: entre a dominação e o discurso democrático. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, p. 1-21, 2021.

FINCO, Daniela. Encontro com as diferenças na educação infantil: meninos e meninas na fronteira de gênero. Campinas: Leitura: teoria e prática, v.31, n.61, p.169-184, nov. 2013. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/182. Acesso em: 13 jan. 2020.

FINCO, Daniela. Educação infantil, gênero e brincadeiras: das naturalidades às transgressões. FAPESP. Campinas: 28° Reunião anual da Anped- UNICAMP, 2005. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt07945int.pdf. Acesso em: 13 jan. 2020.

FINCO, Daniela; VIANNA, Claudia. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu (33), julho-dezembro de 2009, p. 265-283. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cpa/n33/10.pdf. Acesso em: 13 jan. 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 24 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Roberto. Pedagogia libertária. São Paulo: Editora Clacyko, 1996.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir. A educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. Martins Fontes: São Paulo, 2013.

HOOKS, Bell. El feminismo es para todo el mundo. Tradução: Beatriz Agustí, Lina Tatiana Ruiz, Mayra Moreno, Maira Romo, Sara González. Madrid: Traficantes de sueños, 2017.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Educação e docência: diversidade, gênero e sexualidade. Formação Docente, Belo Horizonte,v. 03, n. 04, p. 62-70, jan./jul. 2011. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/31/30. Acesso em: 20 jul. 2020.

MENDONÇA, Maria Collier de. A Maternidade na Publicidade: uma análise qualitativa e semiótica em São Paulo e Toronto. 2014. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica. São Paulo, 2014.

O'REILLY, Andrea. Matricentric Feminism: Theory, Activism, and Practice. Paperback, Bradford, ON: Demeter Press, 2016.

RAMOS, Daniela Peixoto. A família e a maternidade como referências para pensar a política. Revista Brasileira de Ciência Política, nº16. Brasília, janeiro - abril de 2015.

RAGO, Margareth. Epistemologia feminista, gênero e história. In: PEDRO, Joana; GROSSI, Miriam (orgs.). Masculino, feminino, plural. Florianópolis: Ed. Mulheres, 1998.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Porto Alegre: Educação e Realidade v.10, n.2, jul./dez/ 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 05 dez. 2020.

SEFFNER, Fernando. Escola pública e professor como adulto de referência: indispensáveis em qualquer projeto de nação. Educação Unisinos. 20 (1): 48-57, janeiro/abril 2016.

Published

2022-09-30

How to Cite

Lemes, L. B. ., & Lemes, M. B. (2022). FEMINIST PEDAGOGY: FROM NEW MATERNATION PRACTICES TO LIBERTARIAN SCHOOL EDUCATION . Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(9), 1-19. https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.11302

Issue

Section

Dossiê Temático