SABERES E PRÁTICAS DE PROFESSORAS LEIGAS: MEMÓRIAS ALFABETIZADORAS QUE SE ENTRECRUZAM
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i10.11701Keywords:
Literacy; Constructed Knowledge; Pedagogical practices; lay teachers.Abstract
This article, forged from a broader research entitled “Trajectories, Knowledge and Literacy Practices of Lay Teachers from the Interior of Bahia”, linked to the Carolina Maria de Jesus Nucleus, aims to understand the conceptions and meanings of literacy present in the teachers' narratives, identifying how they articulate with the pedagogical actions. To this end, the theorists mobilized to support the reflections are: Almeida (2001), Santos and Haiashida (2017), Manke (2006), among others who contributed greatly to a better understanding of the issues that cross the theme in question. Methodologically, this study is based on qualitative research, with emphasis on the life history method using the interview. The results reveal that although the teachers consider literacy to be the fundamental basis, they present a limited conception of the process, expressed in the pedagogical work of each one of them and in the activities selected to teach reading and writing (synthetic method), consistent with the understanding of time, the few materials available to teach literacy (ABC, notebooks and primers) and the influences received in her school life, with her primary teachers and a more experienced teacher (Água-marinha). However, despite the difficulties faced, they are proud of the work done.
Downloads
References
ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Vozes esquecidas em horizontes rurais: histórias de professores. Dissertação de Mestrado. UFRGS/PPEdu, 2001. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. Programa de Pós- Graduação em Educação. Porto Alegre. BR-RS. 2001. Disponível em:
https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/1908/000311994.pdf?sequence. Acesso em: 13 dez. 2022.
ANDRADE, Maria Eurácia B.; ESTRELA, Sineide Cerqueira. Do analfabetismo à alfabetização de pessoas jovens, adultas e idosas em Paulo Freire: “ler a palavra” para reescrever sua história. Revista Interfaces da Educação, Paranaíba, V. 13, N. 37, p. 290 a 315, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.26514/inter.v13i37.4851. Acesso em: 28 nov. 2022.
BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Cia das Letras, 1994.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 29 nov. 2022.
CATANI, Denice Bárbara et al. História, memória e autobiografia na pesquisa educacional e na formação. In: CATANI, Denice Bárbara (Org.) Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras Editora, 1997.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. São Paulo: Cortez, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 40. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
MANKE, Lisiane Sias. Docência Leiga: História de vida profissional de professoras Primárias Leigas (Pelotas, 1960-1980). 2006. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2006. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/123456789/1691. Acesso em: 19 nov. 2022.
MORTATTI, Maria Rosário Longo. História dos métodos de alfabetização no Brasil. Conferência proferida durante o Seminário “Alfabetização e letramento em debate”. Evento promovido pelo Departamento de Políticas de Educação Infantil e Ensino Fundamental da Secretaria de Educação Básica do Ministério da Educação, realizado em Brasília, em 27/04/2006. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/alf_mortattihisttextalfbbr.pdf. Acesso em: 19 nov. 2022.
QUEIROS, Maria I. P. de. Relatos Orais: do “indizível” ao “dizível”. In: SIMSON, Olga de Moraes Von. (Org.) Experimentos com história de vida. São Paulo: Vértice/Revista dos Tribunais, 1988. p. 14-43.
SANTOS, Micelani da Silva; HAIASHIDA, Keila Andrade. Trajetória Docente: a luta pela educação de uma professora leiga. XI Encontro Regional Nordeste de História Oral. Universidade Federal do Ceará? Fortaleza, 9 a 12 maio, 2017. Disponível em: http://www.nordeste2017.historiaoral.org.br/resources/anais/7/1494021499_ARQUIVO_ARTIGO.KEILAEMICELANI.pdf. Acesso em: 1 nov. 2022.
SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A; Salvador: Uneb, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.