THE LIMITS AND POTENTIALS OF A THEMATIC WORKSHOP AS A STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7197

Keywords:

Experimentation, Contextualization, Chemical Education, Thematic Workshop

Abstract

This study aimed to analyze the limits and potential of the development of a thematic workshop in understanding the importance of Basic Sanitation, from a sewage treatment perspective. This qualitative and field research was developed in the Preparatory Study Group for the Enem of the Tecelendo Program of the Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. The experimentation and contextualization have been used as a pedagogical strategy in organizing the workshop to help educate students involved, allowing it to be worked with a theme that was directly linked to its social context. The results obtained signaled that the strategy used enabled students for better understand the chemical knowledge present in their daily lives. Students signaled the scarcity of time as the limit of the proposal, as they pointed out that the duration of the intervention was not sufficient for more learning that is meaningful. In addition, the workshop had a punctual methodology, not being sufficient to consolidate chemical concepts in a contextualized perspective. The contribution of this work consisted of promoting dialogues about the possibility of diversifying the didactic mediation of the teacher in the classroom and as a potential for dialogue in the development of contextualized experimental proposals for Chemical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Railane dos Santos Silva, Rede Estadual do Paraná - Brasil

Graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Professora contratada pela rede estadual do Paraná.

Mara A. Alves Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA); Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Professora Assistente do curso de Licenciatura em Química do Centro de Formação de Professores (CFP) da UFRB; Membro dos seguintes grupos de pesquisa: DOCFORM- Grupo de Pesquisa em Docência, Currículo e Formação/UFRB e PƎQUI - Pesquisa Ensino Extensão em Educação Química do CFP/UFRB.

José Gilberto da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - Brasil

Doutor em Química pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pós-doutorado pela UFMG; Professor Associado do curso de Licenciatura em Química do Centro de Formação de Professores (CFP) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB); Membro dos seguintes grupos de pesquisa: DOCFORM- Grupo de Pesquisa em Docência, Currículo e Formação/UFRB e PƎQUI - Pesquisa Ensino Extensão em Educação Química do CFP/UFRB.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BOGDAN, R; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: Uma introdução à Teoria e aos Métodos. Porto: Porto Editora, 1997.

BRASIL. Lei nº 11.445, de 5 de janeiro de 2007. DOU, Brasília, DF, 08 de jan. 2007, Seção 1, p. 3-8. 2007a. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=08/01/2007&jornal=1&pagina=3&totalArquivos=64. Acesso em 4 ago. 2020.

______. Lei nº 11.445, de 5 de janeiro de 2007 (Retificação). DOU, Brasília, DF, 11 de jan. 2007, Atos do Poder Legislativo, Seção 1, p. 1. 2007b. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=1&data=11/01/2007. Acesso em 4 ago. 2020.

______. Conselho Nacional de Saúde. Resolução Nº 466, de 12 de dezembro de 2012, que aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. DOU: Seção 1, Brasília, DF, n. 112, p. 59-62,13 jun. 2013. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=59&data=13/06/2013. Acesso em 20 jul. 2020.

______. Conselho Nacional de Saúde. Resolução Nº 510, de 07 de abril de 2016, que dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. DOU: Seção 1, Brasília, DF, n. 98, p. 44-46, 24 maio 2016. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=44&data=24/05/2016. Acesso em 20 jul. 2020.

BROWN, T L.; H. E.; BURSTEN, B. E; BURDGE, J. R. Química: A Ciência Central, 9. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2005.

CARVALHO, S. A.; ADOLFO, L. G. S. O direito fundamental ao saneamento básico como garantia do mínimo existencial social e ambiental. Revista Brasileira de Direito, IMED, v. 8, n. 2, p. 6-37, jul-dez 2012. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/revistadedireito/article/view/286. Acesso em 21 jun. 2020.

FERREIRA, L. H.; HARTWIG, D. R.; OLIVEIRA, R. C. Ensino experimental de química: uma abordagem investigativa contextualizada. Química Nova na Escola, v. 32, n. 2, p. 101-106, 2010. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc32_2/08-PE-5207.pdf. Acesso em 15 maio 2020.

FRANCISCO JR., W.E.; FERREIRA, L.H.; HARTWIG, D.R. Experimentação Problematizadora: fundamentos teóricos e práticos para a aplicação em salas de aula de ciências. Química Nova na Escola, n.30, p.34-41, nov. 2008. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc30/07-PEQ-4708.pdf. Acesso em 15 maio 2020.

GIORDAN, M. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova na Escola, n. 10, p. 43-49, 1999. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc10/pesquisa.pdf. Acesso em 8 abr. 2020.

GUIMARÃES, C. C. Experimentação no ensino de Química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química Nova na Escola, v. 31, n. 3, p. 198-202, ago. 2009. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_3/08-RSA-4107.pdf. Acesso em 8 abr. 2020.

JORDÃO, E. P.; PESSÔA, C. A. Tratamento de Esgotos Domésticos. 6. ed. São Paulo: ABES, 2011.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCONDES, M. E. R. et al. Oficinas temáticas no ensino público visando a formação continuada de professores. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2007.

MARCONDES, M. E. R. Proposições metodológicas para o ensino de Química: oficinas temáticas para a aprendizagem da ciência e o desenvolvimento da cidadania. Em Extensão, v. 7, n. 1, p. 68-69, 2008. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20391. Acesso em 18 mar. 2020.

SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, R. P. Educação em Química: compromisso com a cidadania. 4. ed. Ijuí: Unijuí, 2014.

SILVA, R. S. A Química na Formação da Cidadania: uma abordagem qualitativa sobre Saneamento Básico. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa, 2018. Disponível em: http://www.repositoriodigital.ufrb.edu.br/handle/123456789/1370. Acesso em 9 fev. 2020.

SILVA, E. L.; MARCONDES, M. E. R. Contextualização no Ensino de Ciências: significados e epistemologias. In: SANTANA, E. M.; SILVA, E. L. (Org.) Tópicos em Ensino de Química. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2014. p. 15- 36.

SILVA, R. R.; MACHADO, P. F. L.; TUNES, E. Experimentar Sem Medo de Errar. In: SANTOS, W. L. P.; MALDANER, O. A. (Org.) Ensino de Química em Foco. Ijuí: Unijuí, 2011. p. 231-261.

TOZONI-REIS, M.F.C. Metodologia da Pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2009.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

WARTHA, E. J; SILVA, E. L; BEJARANO, N. R. R. Cotidiano e contextualização no ensino de química. Química Nova na Escola, v.35, n.2, p. 84-91, mai. 2013. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_2/04-CCD-151-12.pdf. Acesso em 17 maio 2020.

Published

2020-12-31

How to Cite

Silva, R. dos S., Silva, M. A. A., & da Silva, J. G. . (2020). THE LIMITS AND POTENTIALS OF A THEMATIC WORKSHOP AS A STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 1(2), 207-230. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7197

Issue

Section

Artigos