CONCEPTS, PROCEDURES AND ATTITUDES IN SCIENCE TEACHING: EVALUATING A CLASS ON FUNGUS IN FUNDAMENTAL EDUCATION

Authors

  • Simone Aparecida Fernandes Universidade Federal do Espírito Santo - Brasil https://orcid.org/0000-0002-7030-6748
  • Paloma Ferreira da Silva Universidade Federal do Espirito Santo - Brasil
  • Andréia Aurélio da Silva Universidade Federal do Espírito Santo - Brasil
  • Erica Castellari Costa Universidade Federal do Espírito Santo - Brasil https://orcid.org/0000-0002-6921-7262
  • Luana Fontes de Souza Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - Brasil
  • Ana Luiza Seares Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7223

Keywords:

Content typologies, I teach Science, Fungi, PIBID

Abstract

In this work we present the results of the analysis of the classes of a Teaching Sequence on the content of Fungi with students of the 5th year of Elementary School in a public school. The objective was to analyze the types of content (conceptual, attitudinal, procedural and factual) covered in the classes considering that the contents of Microbiology are related to themes that allow the teacher to work on other contents besides the conceptual contents. The classes were planned by students participating in the Institutional Project for Teaching Initiation Scholarship - PIBID Interdisciplinary Science under the guidance of the 5th year Science teacher. As main results it was noticed that, although the PIBID scholarship holders were constantly immersed in reading activities and discussions of topics such as teaching planning, experimentation in Science teaching, among others, thinking about planning that considered other learning beyond the conceptual one was a challenge . In general, the classes presented a traditional bias, prioritizing the teaching / learning of conceptual contents. Even the experimental practical activity, which would allow focusing on procedures and attitudes, was approached eminently with a proof of what had been presented in the theoretical classes. In addition, the interaction between fellows and students took place from an authoritative discourse, leading them to a certain point of view, that of school science. In general, the observed results lead to reflections on the teacher training process in undergraduate courses with regard to the relationship between theoretical knowledge and “doing” manifested in practice.

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Author Biographies

Simone Aparecida Fernandes, Universidade Federal do Espírito Santo - Brasil

Mestre em Física pela Universidade Federal de Minas Gerais. Doutora em Educação, Conhecimento e Inclusão Social pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora adjunta do curso de Licenciatura em Física da Universidade Federal do Espírito Santo – Campus Alegre.

Paloma Ferreira da Silva, Universidade Federal do Espirito Santo - Brasil

Graduada em Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Espírito Santo – Campus Alegre. Professora da Educação Básica pela Secretaria da Educação do Espírito Santo. E-mail: palomaferreirads@gmail.com.

Andréia Aurélio da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo - Brasil

Graduada em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora efetiva do curso de Licenciatura em Física da Universidade Federal do Espírito Santo – Campus Alegre.

Erica Castellari Costa, Universidade Federal do Espírito Santo - Brasil

Graduada em Licenciatura em Biologia pela Universidade Federal do Espírito Santo – Campus Alegre. Mestre em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores.

Luana Fontes de Souza, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - Brasil

Graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Espírito Santo – Campus Alegre. Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro.

Ana Luiza Seares, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - Brasil

Graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Espírito Santo – Campus Alegre. Mestre em Ciências Naturais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro.

References

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Published

2020-09-30

How to Cite

Fernandes, S. A., Silva, P. F. da, Silva, A. A. da, Costa, E. C., Souza, L. F. de ., & Seares, A. L. . (2020). CONCEPTS, PROCEDURES AND ATTITUDES IN SCIENCE TEACHING: EVALUATING A CLASS ON FUNGUS IN FUNDAMENTAL EDUCATION. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 1(1), 69-82. https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7223

Issue

Section

Artigos