PEDAGOGICAL PRACTICES AND LEARNING PROCESS OF EJA STUDENTS: CONTEMPORARY PROBLEMATIZATIONS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.8119Keywords:
Youth and Adult Education Program, Pedagogical Practices, Learnig at EJAAbstract
This article aims to analyze how pedagogical practices contribute to the learning process at the Youth and Adult Education Program (EJA), based on the perception of teachers and students. It is worth mentioning that the article stems from a graduation final paper at the Pedagogy Program of the Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. As a methodology, a field research was conducted, with participant observation and semi-structured interviews. The work was based on the ideas of theorists such as Oliveira (2007), Freire (1997) and Carvalho (2005). The study enabled the perception of some ambivalence in the pedagogical practices in the context analyzed. On the one hand, activities which encompass the knowledge of the learners (discussion about a film) were carried out; on the other hand, we noticed that the traditional practices, such as rewriting and learning individual letters, are used and appreciated in the current EJA scenario. Thus, this article aims to expand the discussion regarding the teachers’ formation, as well as a continuous reassessment of the pedagogical practices in this teaching modality. Therefore, we expect this study to raise reflections about the methodologies and ways of learning in the EJA classes, taking into account the peculiarities of this category of student.
Downloads
References
AMARGOSA. Proposta Pedagógica. Educação de Jovens e Adultos EJA. Secretaria Municipal de Educação. Amargosa, 2011.
ARROYO, Miguel González. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia Gomes de Castro; GOMES, Nilma Lino (org.) Diálogos na Educação de Jovens e Adultos. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p.19-50.
BAHIA. Secretaria da Educação. Política de EJA da Rede Estadual. Aprendizagem ao Longo da Vida. Salvador. Coordenação de Educação de Jovens e Adultos. Secretaria da Educação, 2009. Disponível em: http://jornadapedagogica.educacao.ba.gov.br/wp-content/uploads/2020/01/Politica-da-EJA-2009.pdf, acesso em 30/01/2021.
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996. Disponível em < http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf, acesso em 22/01/2021.
BRASIL. Parecer CNE/CEB nº 11/2000. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: MEC, 2000. Disponível em, http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pceb011_00.pdf , acesso em 01/03/2021.
CARVALHO, Marlene. Guia prático do alfabetizador. 5. ed. São Paulo: Ática, 2005.
COELHO, Ana Maria. Simões; EITERER, Carmem Lúcia. A didática na EJA: contribuições da epistemologia de Gaston Bachelard. In: SOARES, Leôncio, GIOVANETTI, Maria Amélia Gomes de Castro; GOMES, Nilma Lino (org.) Diálogos na Educação de Jovens e Adultos. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p.169-184.
DI PIERRO, Maria Clara; JOIA, Orlando; RIBEIRO, Vera Masagão. Visões da educação de jovens e adultos no Brasil. Cadernos Cedes. Ano XXI, n. 55. Campinas. 2001. p.58-77. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v21n55/5541.pdf, acesso em 31/01/2021.
DI PIERRO, Maria Clara (coord.). Seis anos de Jovens e Adultos no Brasil: os compromissos e a realidade. São Paulo: Ação Educativa, 2003. Disponível em: http://www2.fsa.br/santoandre/upload/arquivo/Seis%20anos%20de%20educa%C3%A7%C3%A3o%20de%20jovens%20e%20adultos%20no%20Brasil.pdf, acesso em 22/01/2021.
DURANTE, Marta. Alfabetização de Adultos: leitura e produção de textos. Porto Alegre. Artes Médicas, 1998.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo, Olho D´Água, 1997, Disponível em: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Paulo-Freire-Professora-sim-tia-n%C3%A3o-Cartas-a-quem-ousa-ensinar.pdf, acesso em 03/02/2021.
FREIRE. Paulo. Conscientização: Teoria e prática da libertação: Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3ª ed, São Paulo: Centauro, 2006.
GATTI, Bernadete. ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em educação no Brasil. In: WELLER, Wivian.; PFAFF, Nicolle. (Orgs.). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 29-38.
GERALDI. João Wanderley. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas, São Paulo: Mercado das Letras, 1996.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Reflexões acerca da organização curricular e das práticas pedagógicas na EJA. Educação em Revista, Curitiba, nº. 29, 2007. p. 83-100. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602007000100007&lng=en&nrm=iso, acesso em 20/02/2021.
SANTOS, Geovania Lúcia dos. Quando adultos voltam para a escola: o delicado equilíbrio para obter êxito na tentativa de elevação da escolaridade. In. SOARES, Leôncio. Aprendendo com a diferença: estudos e pesquisas em educação de jovens e adultos. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p.11-38.
SANTOS, Juliana Silva dos; CORRÊA, Ivan Livindo de Sena. A formação docente na EJA: amorosidade, experiência e valorização do professor. Cadernos de aplicação: Porto Alegre, v. 30, 2017. p.11-21. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/CadernosdoAplicacao/article/view/68229/49903, acesso em 30/01/2021.
SILVA. Erica Bastos da. Aprendizagem da leitura, escrita e oralidade na EJA: Um olhar sobre percepções e práticas na EJA. 201f. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/19879/1/Tese%20vers%c3%a3o%20impress%c3%a3o%202.pdf, acesso em 30/12/2020.
SILVA. Erica Bastos da; CONCEIÇÃO. Andreia Vieira da. Concepções de leitura de estudantes da EJA: entre a decifração e a formação do leitor pleno. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos. vol. 7, 2019. p.175- 191. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/9841, acesso em 30/02/2021.
SOARES, Leôncio. Do direito à educação à formação do educador de jovens e adultos. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia Gomes de Castro; GOMES, Nilma Lino (org.) Diálogos na Educação de Jovens e Adultos. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 273-288.
SOARES. Leôncio. O educador de jovens e adultos e sua formação. Educação em Revista (on line) nº.47. Belo Horizonte Junho 2008. p.83-100. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982008000100005, acesso em 08/10/2020.
ZANETTE, Marcos Suel. Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil. Educação em Revista, Curitiba, nº. 65, 2017, pp. 149-166, Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n65/0104-4060-er-65-00149.pdf, acesso em 20/01/2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.