CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO FIELD EDUCATION AND EMANCIPATORY ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.8168

Keywords:

Capitalism, Education, Social Relationships, Historical-Critical Pedagogy

Abstract

The present work sought to consider the foundations of Historical-Critical Pedagogy as theoretical and methodological guidance in schools in the countryside and a critical andemancipatory environmental education, in the perspective of contributing to the awareness and transformation of the crises that characterize the current global reality. In the development of the research, we chose to apprehend knowledge as a result of thehistorical process, characterized by the action of man itself, immersed in the constant agitation of social formations and transformations, which move from the whole to the parts and from the parts to the whole, determining a circular synthesis of the conformity of the context and the need for approximation, or distance between the researcher and the researched object, since the knowledge considered through its social function enables the enrichment of human existence itself, that is, praxis in its dimension transformative. We can affirm that the conception of society, of the human being and of the Education of Historical-Critical Pedagogy, significantly affects the possibilities of understanding and the development of education, particularly with regard tothe omnilateral formation of the subjects who live and work in the rural environment, based on a specific social practice, aware of the local reality and the demands of the globalized world

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Author Biographies

Ana Paula do Amaral, Universidade Federal de São Carlos - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (PPGE/UFSCar). Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Mato Grosso (PPGE/UNEMAT). Graduada em Agronomia pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação no Campo da Universidade Federal de São Carlos (GEPEC/UFSCar).

Flávio Reis Santos, Universidade Estadual de Goiás - Brasil

Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG/Regional Catalão). Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professor do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Estadual de Goiás (PPGHIS/UEG). Professor do Programa de Pós-Graduação em Gestão, Educação e Tecnologias da Universidade Estadual de Goiás (PPGET/UEG). Membro do Comitê de Avaliação de Projetos da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás (FAPEG). Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Rural no Brasil (NEPERBR/UEG). Email: reisdossantos.flavio@gmail.com.

Maria Cristina dos Santos, Universidade Federal de São Carlos - Brasil

Pós-Doutora em Educação pela Universidade de Lisboa (UE/ULISBOA). Pós-Doutora em Ambiente e Sociedade da Universidade Estadual de Goiás (PPGAS/UEG). Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (PPGE/UFSCar). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo da Universidade Federal de São Carlos (GEPEC/UFSCar). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Rural no Brasil da Universidade Estadual de Goiás (NEPERBR/UEG).

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Published

2021-03-31

How to Cite

Amaral, A. P. do, Santos, F. R., & Santos, M. C. dos. (2021). CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY TO FIELD EDUCATION AND EMANCIPATORY ENVIRONMENTAL EDUCATION. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(3), 298-317. https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.8168

Issue

Section

Artigos