O ENSINO REMOTO E O ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM GESTÃO NA EDUCAÇÃO BÁSICA: UM CAMINHO POSSÍVEL?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i4.8589

Keywords:

Estágio, Gestão Educacional e Escolar, Formação Inicial, Curso de Pedagogia

Abstract

The internship is a necessary curricular component for the initial training of teachers, understood as a theory-practice articulation, involving the research process and contributing to critical and reflective training. Based on the authors' teaching practice, this study aims to problematize the practices developed remotely in the discipline of Supervised Curricular Internship in Management in Basic Education, from the conception of the Research Internship, listing its limitations and possibilities. Through the experience report of the teachers working in that discipline, in the Pedagogy Degree course, and the bibliographic survey of the theoretical framework of Pimenta e Lima (2017) and Ghedin, Oliveira and Almeida (2015), the approaches used are presented adaptation to internship practices during remote teaching. It is concluded that the realization of the remote internship faced limitations with regard to the insertion in the culture and school routine and monitoring of educational processes with regard to practices with students, teachers and the community, however, through new approaches, the organization was recognized the educational space of the school, and above all the role of the principal and pedagogical coordinator in the face of their demands and the challenges imposed by the pandemic.

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Author Biographies

Karine Ferreira Monteiro, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2017). Pós-graduada em Psicopedagogia clínica e institucional pelo ESAP (2010) e em Gestão Escolar pela Universidade Positivo (2020).Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2006). Possui experiência docente na Educação Infantil, Ensino Fundamental I e Ensino Superior, atuando principalmente nos seguintes temas: transdisciplinaridade, complexidade, educação bilíngue, estágio supervisionado e gestão educacional. Atua como professora colaboradora na Universidade Estadual de Ponta Grossa/PR, no Departamento de Pedagogia. Professora Formadora do Curso de Pedagogia da UEPG, na modalidade EAD. É integrante da equipe gestora do Programa de Ensino, Pesquisa e Extensão "Docência no Ensino Superior" (DES); e Supervisora do Projeto de Extensão "Laboratório Multidisciplinar de Ensino do Curso de Pedagogia" (LAMPE) / UEPG.

Victoria Mottim Gaio, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doutoranda em Educação ( PPGE/UEPG). Professora do Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual de Ponta Grossa.

Graziela Ferreira de Souza, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doutoranda em Ensino de Ciência e Tecnologia ( PPGECT/UTFPR). Bolsista CAPES. Professora do Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual de Ponta Grossa.

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Published

2021-06-30

How to Cite

Monteiro, K. F., Gaio, V. M., & Souza, G. F. de. (2021). O ENSINO REMOTO E O ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM GESTÃO NA EDUCAÇÃO BÁSICA: UM CAMINHO POSSÍVEL? . Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(4), 1-20. https://doi.org/10.22481/reed.v2i4.8589

Issue

Section

Dossiê Temático