REFLECTIONS BETWEEN CHILDREN'S DRAWING AND FREE PLAY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9802

Keywords:

Brincar livre, Desenho livre, Educação Infantil, Criança

Abstract

This work aims to reflect on the right and importance of games and free drawing in early childhood education. Playing and drawing are fundamental activities in this teaching stage, as the child will develop in an integral way, in its physical, social, cultural, affective and cognitive aspects. Thus, this study will provide a more conscious reading about the relevance of playing and drawing in human beings' lives, especially in children's lives. To this end, we resorted to the assumptions of bibliographical research and studies on the subject, dialoguing with some theorists, with guiding documents and with the knowledge acquired during our academic trajectory. A bibliographical review of the subject was carried out, which made it possible to support the study. It is a qualitative approach and consists of exploratory research. Through this work, we reach the conclusion that it is necessary for teachers to recognize the importance of playing and free drawing in the children's school environment, since playful activities contribute to child development and, therefore, it is up to educational institutions and teachers to emphasize this practice, with the intention focused on the learning process of students.

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Author Biographies

Danyelle Moura dos Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana

Graduada em Licenciatura em Pedagogia - UEFS (2019). Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UEFS. Especialista em Educação Infantil - FAC (2019). Especialista em Alfabetização e Letramento - FAC (2019). Membro do Grupo de Pesquisa EEA - Equipe de Estudos e Educação Ambiental. Atuou como auxiliar de classe na Educação Infantil, pela Prefeitura Municipal de Feira de Santana, durante o período de 2018 - 2019. Atuou como bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID, durante o período de 2016 - 2018, desenvolvendo atividades que visam a inserção dos licenciandos no cotidiano de escolas da rede pública de educação, o que promove a integração entre educação superior e educação básica. Possui experiência de pesquisa sobre: Educação infantil, Avaliação Educacional, Educação do Campo, Formação de Professores, Políticas Educacionais e Letramento Digital. E-mail: danyelle31@hotmail.com.br 

Nataly Ferreira Costa dos Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS. Especialista em Letramento e Alfabetização e em Educação Artística pelo Centro Universitário Leonardo Da Vinci. Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS. Professora da rede municipal de ensino da cidade de São Francisco do Conde - BA.

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Published

2021-12-31

How to Cite

Santos, D. M. dos, & Santos, N. F. C. dos . (2021). REFLECTIONS BETWEEN CHILDREN’S DRAWING AND FREE PLAY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(6), 1-20. https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9802

Issue

Section

Dossiê Temático