MUSIC, PLAY, CHILDREN'S EDUCATION AND THE BRAZILIAN COMMON NACIONAL CURRICULUM BASE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9824

Keywords:

Music Education, Play, Music, Children's Development

Abstract

The objective of this text is to approach the teaching of music in childhood, bringing discussions about the relationship between music and play in musical and child development. The teaching of music in basic education cuts across epistemological issues of music teaching in childhood, passing through the historically constructed conceptions of childhood, the contributions of developmental psychology, active pedagogies in music, as well as the relationship between childhood neurodevelopment from the interaction between games and musical learning. The study of the guidelines of the Brazilian Common National Curriculum Base (Base Nacional Comum Curricular - BNCC, in Brazil) in the early childhood education stage brings new possibilities for planning and executing music classes based on the learning and development objectives and other aspects recommended by the Base. Along this path, some suggestions for classes are presented, which can be expanded from the review of authors who point out ways to create a repertoire of pedagogical-musical activities with a playful perspective. In the daily life of the classroom, music and games are not dissociated, playing represents, in most cases, the means by which musical learning takes place. In this sense, This text proposes the articulation of reflections on how music and games interact in order to contribute to a full musical development in early childhood education.

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Author Biography

Tais Dantas da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana

Doutorado em Educação Musical pela Universidade Federal da Bahia (2014), mestre em educação Musical (2010) e Bacharel em Instrumento violoncelo (2004) pela mesma universidade. Professora do Curso de Licenciatura em Música da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), responsável pelos componentes Educação Musical, Prática de Conjunto e Estágio Supervisionado. É lider do Sonoridades - Grupo de Pesquisa em Música, onde desenvolve o projeto de pesquisa “Propostas Pedagógicas para o Ensino Coletivo de Instrumentos Musicais”. Coordena o Programa de Extensão Ensino Coletivo de Instrumentos Musicais da UEFS e a Orquestra Sinfônica da UEFS. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em educação musical e execução musical, atuando nos seguintes temas: formação de professores, cognição musical, performance musical, ensino coletivo de instrumentos musicais, ensino de violoncelo, formação e criação de grupos musicais.

 

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Published

2021-12-31

How to Cite

Silva, T. D. da . (2021). MUSIC, PLAY, CHILDREN’S EDUCATION AND THE BRAZILIAN COMMON NACIONAL CURRICULUM BASE. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(6), 1-19. https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9824

Issue

Section

Dossiê Temático