Didactics Discipline in Pedagogy courses in Paraíba, Ceará and Rio Grande do Norte: a regional sampling
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.11006Keywords:
Didactic, Teacher training, Degree of Pedagogy, EducationAbstract
This research aimed to investigate the teaching of Didactics in the universities of the states of Paraíba, Ceará and Rio Grande do Norte through the Pedagogical Projects of the Pedagogy Course of the researched units. The questions that supported the construction of this article were: what do the Degrees in Pedagogy of the public universities propose to students, in the official curriculum, about Didactics? How is the discipline of Didactics situated in these degrees in Pedagogy? And is the approach that universities bring to the discipline of Didactics consistent with their training role in undergraduate degrees? In methodological terms, it is a qualitative research, being designated as exploratory, and the data collection technique used was document analysis. A theoretical basis was sought in the studies of Alarcão (2020), Franco (2014), Pimenta (2019), among other authors. The results found allow us to say that universities should pay more attention to this subject, in view of its relevance to teacher training. It is necessary, therefore, to teach the discipline of Didactics showing it as a science, because one of its objectives should be to change the teaching perspective aimed only at methods and lead it to the bias of (trans)formation.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Didática: que sentido na atualidade? Revista Cocar, Edição Especial N.8. Jan./Abr./2020 p. 11-27. Disponível em: <https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3066>. Acesso em: 10 de dezembro de 2021.
ARAÚJO, Osmar; FORTUNATO, Ivan; CASTRO, Francisco. Ensino de Didática na formação docente: Como? Por quê? Qual? Quem?. Revista Cocar, Pará, Edição Especial N.8. (p. 67-85) Jan./Abr./ 2020. Disponível em: <https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/issue/view/Edi%C3%A7%C3%A3o%20Especial>. Acesso em: 10 de dezembro de 2021.
ARAÚJO, Osmar. Didática e a prática docente na escola básica em uma perspectiva crítica de educação. Germinal: Marxismo e educação Em Debate, v. 11, n. 1. Set. 2019, p. 277–287. Disponível em: <https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/28870>. Acesso em: 09 de agosto de 2022.
BRANDÃO, Zaia. Abordagens alternativas para o ensino da Didática. In: CANDAU, Vera Maria. (org.). A Didática em questão. 28ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 55-75.
COMÊNIUS, João Amós. Didática Magna. São Paulo: CalousteGulbenkian, 1952.
CUNHA, Maria Isabel. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educ. Pesqui. São Paulo, Ahead of print, 2013. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1517-97022013005000014>. Acesso em: 23 de julho de 2022.
FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido. Apresentação. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (Org.). DIDÁTICA: EMBATES CONTEMPORÂNEOS. 3ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 07-14.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Didática e pedagogia: da teoria de ensino à teoria da formação. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (Org.). DIDÁTICA: EMBATES CONTEMPORÂNEOS. 3ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 75-99.
LIBÂNEO, José Carlos. O campo teórico e profissional da Didática hoje: entre Ítaca e o canto das sereias. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (Org.). DIDÁTICA: EMBATES CONTEMPORÂNEOS. 3ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 43-73.
OLIVEIRA, Inês. Processos didáticos cotidianos e modelos político-ideológicos de base: uma discussão. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (Org.). DIDÁTICA: EMBATES CONTEMPORÂNEOS. 3ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 133-154.
PIMENTA, Selma Garrido. As ondas críticas da Didática em movimento: resistência ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal. In: SILVA, Marco; NASCIMENTO, Cláudio Orlando Costa do; ZEN, Giovana Cristina (Org.). Didática: abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 19-64.
PIMENTA, Selma Garrido. Epistemologia da prática ressignificando a Didática. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (Org.). DIDÁTICA: EMBATES CONTEMPORÂNEOS. 3ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 15-41.
POLIDORO, Lurdes de Fátima; STIGAR, Robson. A transposição Didática: a passagem do saber científico para o saber escolar. Ciberteologia- Revista de Teologia e Cultura, ano VI, n.27, 2010. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/2010/Ensino_religioso/transposicao_didatica.pdf>. Acesso em: 01 de dezembro de 2021.
RIOS, Terezinha Azerêdo. Ampliar o diálogo de saberes para a docência. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (Org.). DIDÁTICA: EMBATES CONTEMPORÂNEOS. 3ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 101-131.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.