Império do riso: aspectos do cômico em O Xangô de Baker Street

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v15i1.12688

Keywords:

Humor, Comic, Jô Soares, A samba for Sherlock

Abstract

This paper offers an interpretation of Jo Soares’ A samba for Sherlock highlighting the construction of the comic from a series of strategies that ranges from the mobilization and revelation of stereotypes, social satire, and grotesque. Towards that concur theories about laughter and its relationship with social context developed by authors such as Propp, Bergson and Bakhtin. The aim is to demonstrate how in the Brazilian novel humor is related to the questioning and the maintenance of certain hierarchies by mocking characters, social groups, conventions, including, those of the crime genre and one of its prominent figures: Sherlock Holmes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento. São Paulo, Brasília: HUCITEC, Editora da UNB, 1993.

BERGSON, Henri. La risa: ensayo sobre la significación de lo cómico. Buenos Aires: Editorial Losada, S.A. 1943.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

DOYLE, Arthur Conan. O signo dos quatro. Porto Alegre: L&PM, 1999.

GOMES, Roberto. Crítica da razão tupiniquim. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1984.

HOLANDA, Sérgio Buarque. Raízes do Brasil. 26 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

PROPP, Vladimir. Comicidade e riso. São Paulo: Ática, 1992.

SOARES, Jô. O Xangô de Baker Street. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

______. Roda-Viva. TV Cultura. 07 nov. 2011. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=mE2bhh23XYI. Acesso em 03 de ago. 2013.

TOLEDO, Roberto. Sherlock e Sarah. Veja. São Paulo, 20 set. 1995, p. 114-116.

Published

2024-07-31

Issue

Section

VERTENTES & INTERFACES I: Estudos Literários e Comparados