ESTRANHAS HARMONIAS
A VIDA, A MORTE E O TEMPO NA LINGUAGEM DRAMATÚRGICA DE FRANTZ FANON
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v14i2.12262Keywords:
Frantz Fanon, Life, Death, TimeAbstract
This article analyzes the dramaturgical writings of Frantz Fanon (1925-1961) – the plays Mãos parallels and O Olho se drowne – within the general set of his work and from the context of his production, focusing on the themes of life, death and time. Our argument is that its themes and aesthetics offer new keys for understanding Fanonian thought and for interrogating human issues as universal as they are contemporary in their sociopolitical urgency. We intend to encourage discussion on these texts, still little read and discussed within Fanon's research, but full of possibilities for other realignments of his critique. The intentionally frag-mentary readings carried out here are intended to serve as a starting point for mobilizing Fanon's work as a vital instrument for understanding and confronting current colonial and racist realities.
Downloads
References
BARBOSA, Muryatan S. A atualidade de Frantz Fanon: acerca da configuração colonialista. In: FILHO, Silvio de Almeida Carvalho Filho; NASCIMENTO, Washington Santos (orgs.). Intelectuais das Áfricas. Campinas, Pontes Editores, 2019.
CHERKI, Alice. Frantz Fanon: a portrait. Londres, Cornell University Press, 2006.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador, EDUFBA, 2008.
FANON, Frantz. Oeuvres. Paris, Éditions La Découverte, 2011.
FANON, Frantz. Os Condenados da Terra. Juiz de Fora, Editora UFJF, 2013.
FANON, Frantz; KHALFA, Jean & YOUNG, Robert J.C. (orgs.). Écrits sur l’aliénation et la liberté. Paris. Éditions La Découverte, 2015.
FANON, Frantz; KHALFA, Jean ; YOUNG, Robert J.C. (orgs.). Alienation and Freedom. Bloomsbury Academic, 2018.
FANON, Frantz. O olho se afoga/Mãos paralelas - Teatro Filosófico. Salvador: Editora Se-gundo Selo, 2020a.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo: Ubu Editora, 2020b.
FANON, Joby. Frantz Fanon: De la Martinique à l’Algérie et à l’Afrique. Paris, L’Harmattan, 2004.
FAUSTINO, Deivison. M. “A emoção é negra e a razão é helênica? Considerações fanoni-anas sobre a (des)universalização do”. In: Revista Tecnologia e Sociedade (Online), v. 1, 2013.
FAUSTINO, Deivison. Frantz Fanon: um revolucionário, particularmente negro. São Paulo: Ciclo Contínuo Editora, 2018.
FAUSTINO. Deivison. Prefácio À edição brasileira. In: FANON, Frantz. Por uma revolução africana. Rio de Janeiro: Zahar, 2021a. FAUSTINO, Deivison. Reflexões indigestas sobre a cor da morte. in: As interfaces do ge-nocídio: raça, gênero e classe. Org: Marisa Feffermann, Suzana Kalckmann, Deivison Faustino (Nkosi), Dennis de Oliveira, Maria Glória Calado, Luis Eduardo Batista e Raiani Cheregatto. São Paulo: Instituto de Saúde, 2018. pp. 141- 158. Disponível em: https://dei-visonnkosi.com.br/wp-content/uploads/2019/11/ilovepdf_merged.pdf
FAUSTINO, D. A “interdição do reconhecimento” em Frantz Fanon: a negação colonial, a dialética hegeliana e a apropriação calibanizada dos cânones ocidentais. Revista de Filosofia Aurora, 33(59). 2021b https://doi.org/10.7213/1980-5934.33.059.DS07
FAUSTINO, Deivison. Frantz Fanon e as encruzilhadas – teoria, política e subjetividade. São Paulo: Ubu Editora, 2022.
GAYÃO, Nicolau. Vida morte em suspensão: A violência colonial em peças de Sony La-bou Tansi e de Frantz Fanon. In: CHAVES, Rita; KACZOROWSKI, Jacqueline; NÓ-BREGA, Bruna Del Valle; LOPES, Aline da Silva; SANTOS, Matheus Vieira dos (orgs.). Áfricas, Literatura e Contemporaneidade: memória, imaginário e narrativa: trânsitos. São Paulo, e-Manuscrito, 2022.
GEISMAR, Peter. Fanon. Buenos Aires: Granica Editor, 1972.
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, 1984, p. 223-244.
GORDON, Lewis R. Disciplinary Decadence and the Decolonisation of Knowledge. Af-rica Development, v. 39, n. 1, 2014.
GORDON, Lewis R. What Fanon Said: A Philosophical Introduction to His Life and Thought. Nova York: Fordham University Press, 2015
GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. A recepção de Fanon no Brasil e a identidade ne-gra. Novos estudos - Cebrap, n. 81, 2008.
HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Fenomenologia do Espírito. 9. ed., Petrópolis: Vozes, 2018.
HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2018.
HENRY, Paget. Caliban’s Reason: Introducing Afro-Caribbean Philosophy. New York: Rou-tledge Library Binding, 2000.
LEVINAS, Emmanuel. Totalité et Infini: essai sur l’extériorité. Leiden: Martinus Nijhoff Publishers, 1980.
LUKÁCS, Georg. Ontologia do ser social. Os princípios ontológicos fundamentais de Marx. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Livraria Ciências Humanas, 1979.
MARX, Karl. Contribuição à Crítica da Economia Política. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, [1957] 2003, p. 248
MACEY, David. Frantz Fanon: a biography. 2. ed. Nova York, Verso, 2012.
MEDEIROS DA SILVA, Mário Augusto. Frantz Fanon e o ativismo político-cultural ne-gro no Brasil: 1960/1980. Estudos Históricos, v. 26, não. 52, 2013.
NASCIMENTO, Rosânia do. Frantz Fanon no Brasil: uma releitura da sua recepção pelo pensamento negro feminista. Revista Ártemis, v. 27, n. 1, 2019.
YOUNG, Robert J.C. Introdução. In: FANON, Frantz. O olho se afoga/Mãos paralelas - Tea-tro Filosófico. Salvador, Editora Segundo Selo, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 fólio - Revista de Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.