Teacher training in Geography and the perspective of continuing training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v7.e2023.e12119

Keywords:

Continuing education, Teacher training, School, Student, Teacher

Abstract

The teacher training is not something instantaneous, but something in continuous construction. In this context, this article analyzes the relationship between training and teaching practice on the school floor, given the difficulties faced and the importance of continuing education in the teaching and learning process. For this, bibliographical readings were made in order to build a previous notion about the importance of continuing education; later, the teaching experience at the Municipal School Professora Maria do Carmo Moura was visualized; and finally, the construction of a project with social impact, entitled “What are you hungry for?” was considered. This enabled teacher-student interaction, giving students the opportunity to express their needs and discuss their problems in the school community, considering possible causes and solutions

Downloads

Download data is not yet available.

References

CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino

fundamental. Cadernos Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005.

Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>. Acessado em 20 set. 2022.

FERRETTI, J. C. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da

educação. Ensino de Humanidades. São Paulo, maio-agosto, 2018. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/ea/a/RKF694QXnBFGgJ78s8Pmp5x/?format=pdf&lang=pt. Acesso

em: 25 jun. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. 13ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, P. Conscientização: Teoria e prática da libertação: Uma introdução ao pensamento

de Paulo Freire. 3ª ed.; São Paulo: Centauro, 2006.

HARVEY, D. O Neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

KATUTA, A. M. Mercantilização e Financeirização da Educação Brasileira: A proposta

neoliberal, o Apagão Pedagógico Gobal (APG) e as R-existências. Revista Geografia. V. 44,

nº 01, 2019.

MENDONÇA, S. A Geografia e a Formação de seus Professores: O Processo Formativo dos

Professores para a Educação Básica. 2013. Tese (Doutorado) – Curso de Geografia,

Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013. Disponível em:

https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/107258/319586.pdf?sequence=1&isAll

owed=y. Acesso em: 2 maio 2022.

PMI, Escola Municipal Profª Maria do Carmo Moura. Projeto Político Pedagógico.

Itabaiana: SED, 2020.

SILVA, L. A. P.; LEITE, C. M. C. Formação continuada em geografia: diálogos sobre a

carreira docente e o desenvolvimento profissional. Rev. Estudos e Pesquisas. Santa Catarina,

v. 6, n. 9, maio, 2019. Disponível em: file:///D:/Documentos/Downloads/5196-21478-1-PB.pdf.

Acesso em: 11 mar. 2022.

SILVA, L. A. P.; NETO, D. R. S. L. Perspectivas para a formação continuada em geografia: a

escola como lugar central para a formação do professor. IX Fórum Nacional NEPEG de

formação de professores de Geografia, 2014. Disponível em:

http://nepeg.com/newnepeg/wp-content/uploads/2017/02/GT2_11_Perspectivas-para-aforma%C3%A7%C3%A3o-continuada-em-Geografia_-a-escola-como-lugar-central-para-aforma%C3%A7%C3%A3o-do-professor.pdf. Acesso em: 17 fev. 2022.

Published

2023-05-07

Issue

Section

Continuous demand articles