Education / work in the city-field relationship
DOI:
https://doi.org/10.22481/rg.v5i2.2021.e7996Keywords:
Education; Urban; Field; Land; Farmer.Abstract
The urban is propagated as the space for overcoming traditionalism and poverty, while the countryside has become synonymous with backwardness and in that same context education is inserted. Thus, the objective is to analyze the city / countryside relationship from the back and forth of the peasant children to an urban full-time school) and what this mobility causes in the social reproduction of the peasant subject. In order to achieve the proposed objective, a methodological path was traced, from bibliographic research to fieldwork. From the data and information collected, it was possible to understand that the State provides schools in the countryside, but with teachers who often reproduce the mode of urban education.
Downloads
References
AMBONI, Vanderlei. Movimentos sociais na educação no campo. In: Trabalho e educação: estudos sobre o rural brasileiro. BEZERRA, Maria Cristina dos Santos;
ARROYO, Miguel Gonzalez. A escola do campo e a pesquisa do campo: metas. In: MOLINA, Mônica Castagna. Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão, Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006, p. 103- 116.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. O espaço Urbano: novos escritos sobre a cidade. FFLCH, 2007, 123p.
DELGADO, Nelson Giordano. Commodities agrícolas. In: Dicionário da Educação do Campo. / Organizado por Roseli Salete Caldart, Isabel Brasil Pereira, Paulo Alentejano e Gaudêncio Frigotto. – Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
DELGADO, Guilherme C. A questão Agraria no Brasil, 1950 -2003. In: JACCOUD, Luciana (Org.). Questão social e políticas sociais no Brasil contemporâneo. Brasília: IPEA, 2005, p. 51-90.
FERNANDES, Bernardo Mançano; TARLAU, Rebecca. Razões para mudar o mundo: a educação do campo e a contribuição do PRONERA. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n° 140, p. 545-567, Jul. – Set., 2017.
FERNANDES, Bernardo Mançano. Educação do Campo e Desenvolvimento Territorial Rural. Ano 14, n. 18 p. 125-135, 2011.
GÓMEZ, Jorge Ramón Montenegro; OLIVEIRA, Maria Edilara Batista de. A educação do campo no contexto do modelo de desenvolvimento rural do brasil: o principio educativo do trabalho como alternativa. Revista Pegada, São Paulo, vol. 15, n. 1, julho/2014;
KONDER, Leandro. O que é dialética. 6ª edição. São Paulo: Brasiliense, 2008.
MARQUES, Marta Inês Medeiros. Agricultura e campesinato no mundo e no Brasil: um renovado desafio à reflexão teórica. In: Campesinato e Territórios em disputas. Org. Eliane Tomiasi Paulino, João Edmilson Frabrini. 1 Ed, São Paulo: Expressão popular, 2008.
MARTINS, José de Souza. Expropriação & violência: a questão política no campo. 2 Edição. São Paulo: Editora Hucitec, 1982.
RIBEIRO, Marlene. Reforma agrária, trabalho agrícola e educação rural: desvelando conexões históricas da educação do campo. Educação e pesquisa, v. 41, n. 1, p. 79-100, jan./març. 2015.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Suely Ferreira Deslandes / Otávio Cruz Neto /. Romeu Gomes; Maria Cecília de Souza Minayo (orgs). – Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1993.
MIRANDA, Aurora Amélia Brito de. As inter-relações campo-cidade: do modelo clássico aos novos desafios. VI Jornada Internacional de políticas públicas, São Luiz, 2013.
NETTO, José Paulo. Entrevista. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 9 n. 2, p. 333-340, jul. /out.2011.
OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino. Os elementos da produção camponesa. In: A agricultura camponesa no Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 2001. P. 55/64.
SANTOS NETO, Artur Bispo dos. Universidade, ciência e violência de classe. 1ª edição. São Paulo: Instituto Lukács, 2014.
SANTOS NETO, José Leite; SANTOS, Alessandra de Sousa dos; NASCIMENTO, Manoel Nelito Mateus. Trabalho e educação no sistema capitalista: instrumentos de efetivação da desigualdade e da dualidade na sociedade capitalista. In: Trabalho e educação: estudos sobre o rural brasileiro. José Leite dos Santos Neto; Luiz Bezerra Neto; Maria Cristina dos Santos Bezerra [Orgs.] São Carlos: Pedro e João Editores, 2017.
STEDILE, João. Pedro; FERNANDES, Bernardo Mançano. Educação. In: Brava Gente – A trajetória do MST e a luta pela terra no Brasil, São Paulo: EDITORA FUNDAÇÃO PERSEU ABRAMO, 2005, p. 73-79.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Geopauta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dos Direitos Autorais
Os autores mantêm os direitos autorais de forma irrestrita e concedem à Geopauta a primeira publicação com o trabalho simultaneamente licenciado em CC BY, que permite que outros compartilhem com reconhecimento da autoria de cada autor na publicação inicial nesta revista.
Propriedade Intelectual e Termos de uso
A Geopauta adota a política de Acesso Livre em Conformidade com o Acesso Aberto- OAC recomendado pelo DOAJ e em conformidade com os Critérios SciELO, sob uma licença Creative Commons CC By Attribution 4.0 International License, permitindo acesso gratuito imediato ao trabalho e permitindo que qualquer usuário leia, baixe, copie, distribua, imprima, pesquise ou vincule aos textos completos dos artigos, rastreie-os para indexação, passe-os como dados para software ou use-os para qualquer outra finalidade legal.
A Geopauta atribui a licença CC BY. onde é permitido sem restrições:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial. desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.