PAINTING MONSTERMOUTHS THROUGH A PE-DRAG-OGY
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v4i7.5104Abstract
The present article aims to propose a transformation in formal pedagogy, which excludes, violent and silences mouths not contemplated by hegemonic norms of normality, proposing a pe-drag-ogy, inventive, pirate, amorphous and transformist. To this end, it seeks to understand some of the instances that violate the deviant subjects of the hegemonic norms of being and living in the world, crossing pedagogical, theoretical, practical and artistic proposals of emancipation, resistance and confrontation. The metaphor of painting the mouth says of listening to the places of speech long neglected on formal platforms, such as trans mouths, black mouths, women mouths, abject mouths. It is concluded, then, that pe-drag-ogy is not an invention, but a pedagogical translation of existing dissident artistic movements.
Keywords: Pedagogy; Drag Queen; Transvestite
Downloads
References
ANDRADE, Luma Nogueira de. Travestis na Escola: Assujeitamento e Resistência à Ordem Normativa. 278 f. Tese (doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Fortaleza, 2012.
BENTO, Berenice. A Reinvenção do Corpo: Sexualidade e Gênero na Experiência Transexual. Rio de Janeiro – RJ, Garamond, 2006.
BORGES, Rafaela Oliveira e BORGES, Zulmira Newlands. Pânico Moral e Ideologia de Gênero articulados na supressão de diretrizes sobre questões de gênero e sexualidade nas escolas. Revista Brasileira de Educação, v. 23, 2018, p. 01-23. https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230039
BUTLER, Judith P. Problemas de Gênero: Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003
ERCOLES, Clara Hanke. Existir, Afirmar e Reafirmar a identidade Trans no meio acadêmico: um desafio triplo! In MAIO, Eliane Rose (Org.). Gênero e Sexualidade: Interfaces Educativas. Curitiba, Appris Editora, 2018: p. 183-199.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. Rio de Janeiro – RJ, Paz e Terra, 1979.
hooks, bell. Ensinando a Transgredir: a educação como prática de liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla: São Paulo. Ed. Wmf Martins-Fontes, 2013.
MAIO, Eliane Rose; SILVA, Fernando Guimarães Oliveira da. O “entre-lugar” das trans nas escolas. PeriódiCUs, n. 8, v. 1 nov. 2017-abr., 2018: p. 307-324. https://doi.org/10.9771/peri.v1i8.22704
OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. O Diabo em forma de Gente: (R)existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação. 1ª edição. Curitiba: Editora Prismas, 2017.
PRECIADO, Paul B. Testo Yonqui: sexo, drogas y biopolítica. Buenos Aires: Paidós, 2017
RIBEIRO, Djamila. O que é Lugar de Fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.
RODOVALHO, Amara Moira. O cis pelo trans. Estudos Feministas, Florianópolis – SC, 25(1): 422, janeiro-abril, 2017, p. 365-373. https://doi.org/10.1590/1806-9584.2017v25n1p365
SANTOS, Cecília MacDowell dos. Para uma abordagem interseccional da lei Maria da Penha, p. 39-61, in MACHADO, Isadora Vier. Org. Uma Década de Lei Maria da Pena: percursos, práticas e desafios. Curitiba, PR: Editora CRV, 2017, p. 39-61.
SHOCK, Susy. Reinvindico mi derecho a ser um monstruo Y QUE LOS OTROS SEAN LO NORMAL. Traduzido por Gibran Teixeira. Disponível em: https://m.facebook.com/CorposTranslucidos/photos/a.519072048124739.
518556231509654/521842997847644/?type=1 Acesso em: 22 de mai. 2018.
STUBS, Roberta, TEIXEIRA, Fernando Silva, PERES, William Siqueira. A Potência do Cyborg no agenciamento de modos de subjetivação pós-identitários: Conexões parciais entre arte, psicologia e gênero. Fractal, Rev. Psicol., v. 26. Nº 3, p. 785-802, Set./Dez. 2014. https://doi.org/10.1590/1984-0292/1069
STUBS, Roberta Parpinelli. A/r/tografia de um corpo-experiência: arte contemporânea, feminismos e produção de subjetividade. 2015. 276 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2015.
TAKARA, Samilo. Uma Pedagogia Bicha: Homofobia, Jornalismo e Educação. 2017. 177 f. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Programa de Pós Graduação em Educação, Maringá, 2017.
TIBURI, Marcia. Feminismo em Comum: para todas, todos e todes. 7ªed - Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.