"Trilha jovem Iguassu": a decolonial perception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v7i2.11052

Keywords:

Decolonial, Projects, Sustainability, Trilha jovem

Abstract

This report intends to share and reflect on what the beginning of change and the limits of new learning can mean, as well as its moments of crisis in practice, in the service of a decolonial future. The Trilha Jovem project is born from the intersection of two articulated socioeconomic issues: the search for the social and professional insertion of young people, especially those from families in situations of vulnerability and risk; and projects in the area of sustainability. We create learning opportunities anchored to projects carried out with sustainable themes. In this scenario, it is possible to develop small and large youth social movements, based on learning programs and networks. In this way, we seek to develop project themes that reflect practices of empathy and care, covering social contexts neglected by society in order to encourage and/or stimulate a meaningful look at the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wagner Grizorti, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil

Pedagogo. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Integração Contemporânea da América Latina (PPG-ICAL) UNILA  2020. E-mail: wagnergrizorti@gmail.com

Patricia Menezes Dutra, Instituto Polo Internacional Iguassu - Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil

Bacharel em Turismo pela Unioeste - Foz do Iguaçu e MBA em Turismo e entretenimento pela UCAM - Universidade Cândido Mendes. E-mail: patricia@poloiguassu.org

References

ARMANI, Domingos. Como elaborar projetos? Guia prático para elaboração e gestão de projetos sociais. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2004.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. Projetos Pedagógicos na Educação. São Paulo: Artmed, 2008.

BOFF, Leonardo. Saber Cuidar: ética do humano – compaixão pela terra. Petrópolis: Vozes, 1999.

BRASIL. Documento Base de Estratégia Nacional do Trilha Jovem. Ministerio do Turismo, 2006.

INSTITUTO FEDERAL DO PARANÁ. Manual de Gestão de Projetos. Disponível em: http://reitoria.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2012/11/Manual-Gest%C3%A3o-de-Proje tos.pdf. Acesso em: 22 maio de 2022.

SILVA, Sani de Carvalho Rutz; SCHIRLO, Ana Cristina. Teoria da Aprendizagem Significativa de Ausubel: Reflexões para o Ensino de Física ante a nova realidade social. Imagens da Educação, v. 4, n. 1, p. 36-42, 2014. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v4i1.22694

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y educación intercultural. 2009. (Conferência apresentada no Seminário “Interculturalidad y Educación Intercultural”, Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, La Paz).

WALSH,Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2017.

OLIVEIRA, Elizabeth de Souza.; MARIZETE, Lucini. O pensamento decolonial: conceitos para pensar uma prática de pesquisa de resistência. Revista Boletim Historiar, v. 8, n. 1, p. 1-19, 2021.

Published

2022-08-31