The education of ethnic-racial relations in the curriculum practiced in a rural school
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v7i3.11207Keywords:
Curriculum, Ethnic-Racial Relations, Pedagogical Practice, Rural educationAbstract
The article presents the results of a research on ethnic-racial relations in the curriculum of a rural school. The objective was to identify how contents of Afro-Brazilian and African history and culture are worked by teachers of the Portuguese Language, History, Science and Arts subjects at Escola Municipal Margarida Maria Alves, located in the city of Amargosa-Ba. For the production of data, we carried out a qualitative research, of the case study type, using the semi-structured interview. The data were organized according to the content analysis technique and allow us to point out that the teachers' pedagogical practices show signs of an intercultural education for peasant students.
Downloads
References
APPLE, Michael W. Conhecimento Oficial: a educação democrática numa era conservadora. Petrópolis: Vozes, 1999.
APPLE, Michael W. Ideologia e Currículo. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
ARROYO, Miguel Gonzalez. Políticas de formação de educadores (as) do campo. Cadernos Cedes, Campinas, v. 27, n. 72, p. 157-176, maio 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v27n72/a04v2772.pdf. Acesso em: 21 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-32622007000200004
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 70. ed. Lisboa: Persona, 1977.
BAHIA. Prefeitura Municipal de Amargosa. História da cidade de Amargosa - Ba. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/amargosa/histórico. Acesso em: 21 mar. de 2021.
BAHIA. Prefeitura Municipal de Amargosa. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/amargosa/historico. Acesso em: 25 de out. de 2021.
BATISTA NETO, J.; SANTIAGO, E. (Org.). Prática Pedagógica e Formação de Professores: João Francisco de Souza. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2009.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico- Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC, 2004. Disponível em: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q Acesso em: 01 fev. de 2021.
CANDAU, Vera Maria. Ensinar- aprender: desafios atuais da profissão docente. Revista Cocar, Belém, v. 0, n. 2, p. 298-318, dez. 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/download/51971/38773. Acesso em: 20 abr. 2021.
EUGÊNIO, Benedito G. O currículo na educação de jovens e adultos: entre o formal e o cotidiano em uma escola municipal de Belo Horizonte. 180f. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.
EUGÊNIO, Benedito G. Políticas curriculares para o ensino médio no estado da Bahia: permeabilidades entre contextos e a cultura da escola. 200f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009. DOI: https://doi.org/10.47749/t/unicamp.2009.469618
EUGÊNIO, Benedito G. et al. Currículo e Relações Étnico-raciais: a Implementação da Disciplina “História da Cultura Afro-brasileira “no Município de Jequié/Bahia. Revista E-Curriculum, Jequié-Ba, v. 14, n. 04, p. 1288-1309, dez. 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/29569/21864 Acesso em: 25 nov. de 2021.
EUGÊNIO, Benedito G. et al. Formação docente e relações étnico-raciais nas narrativas de professoras dos anos iniciais. In: SCHUTZ, Jenerton A. et al. Fazeres docentes na pluralidade de contextos. Santo Ângelo: Metrics, 2021. Disponível em: https://editorametrics.com.br/livro/fazeres-educacionais-na-pluralidade-de-contextos. Acesso em:12 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.46550/978-65-89700-79-1
GOMES, Nilma L. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.29, n.1, p. 167-182, jan./jun. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022003000100012
GOMES, Nilma Lino. Um olhar das fronteiras: educação e relações raciais. 1. ed.1. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia Decolonial e Educação Antirracista e Intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 01, p. 15-40, abr. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-46982010000100002
TORRES, Denise Xavier. Concepções de avaliação da aprendizagem de professoras que atuam em escolas situadas em áreas rurais. 2013. 246 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.
SACRISTÁN, José Gimeno. O Currículo: Uma Reflexão sobre a Prática. 3. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
SACRISTÁN, J. Gimeno; GÓMEZ, A. I. Pérez. 4. ed. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Critica de Ciências Sociais, 2002. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.1285
SANTIAGO,” O meu cabelo é assim... igualzinho o da bruxa, todo armado”:hierarquização e racialização das crianças pequenininhas negras na educação infantil. 2014. 127f. Dissertação (mestrado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2014. DOI: https://doi.org/10.47749/t/unicamp.2014.936043
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.