Translation and Difference in the Construction of the Reference Curriculum Document of Bahia for Indigenous School Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v7i3.11598

Keywords:

DCRB, Difference, Indigenous School Education, Translation

Abstract

The proposal analyzes the construction movement of the Reference Curricular Document of Bahia (DCRB) for Indigenous School Education, tensioned by the Bahia Indigenous Education Forum (FORUMEIBA), together with the leaders of the 30 indigenous peoples of Bahia, who punctuated the absence of specific dialogues about Indigenous School Education in the DCRB, approved by the State Council of Education of Bahia in December 2019. The DCRB is an attempt to translate the National Common Curricular Base (BNCC), being created from it, the (Re)Elaboration of Curriculum References in Bahian Municipalities, DCRB translation movements in more than 417 municipalities in Bahia. Thus, operating with the notion of translation (DERRIDA, 2002), in the understanding that policies are not implemented, but translated and interpreted, we seek to understand which curricular landscapes (SILVA, 2019) have been given to Indigenous School Education in Bahia, in the sense of “escaping” from the BNCC, common speech among teachers and indigenous leaders, and producing curricula for difference. The analysis points to attempts at curriculum production in indigenous contexts beyond the BNCC, which has produced resonances in the restriction of difference in Indigenous School Education, making it possible to think about curricula for difference.

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Author Biographies

Paulo de Tássio Borges Silva, Universidade Federal Fluminense, Brasil

Possui graduação em Pedagogia: Docência e Gestão dos Processos Educativos pela Universidade do Estado da Bahia- UNEB, Especialização em Educação Infantil pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB, Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe- UFS, Mestrado em Linguística e Línguas Indígenas pelo Museu Nacional - UFRJ e Doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - ProPED/UERJ. Fez o Pós-Doutorado no ProPED/UERJ com a supervisão de Elizabeth Macedo. E-mail: paulodetassiosilva@yahoo.com.br

Rosilene Cruz de Araújo, Universidade Federal do Amapá, Brasil

Graduação em História pela Universidade de Pernambuco – UPE (1996), Graduação em Licenciatura Intercultural em Educação Escolar Indígena – Ciências Matemática e da Natureza pela Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT (2006), Mestrado em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia – UNEB (2011), Doutoranda em Antropologia Social pela Universidade de Brasília – UNB. É Professora da Universidade Federal do Amapá no Curso de Licenciatura Intercultural Indígena. E-mail: anhamona.tuxa@hotmail.com

José Carlos Batista Magalhães, Universidade de Brasília, Brasil

Graduado em letras pela Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC e graduado em Licenciatura Intercultural em Educação Escolar Indígena pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Mestre e doutorando em Antropologia Social pela Universidade de Brasília - UnB. Dedica-se a estudos e pesquisas sobre Educação Escolar Indígena, território, territorialidade e saberes indígenas. Tem experiência na área de Etnologia indígena, educação escolar indígena, antropologia e educação e relações étnicas, educação e relações étnico-raciais, contracolonialidade e educação. E-mail: carlinhos_tupinamba@hotmail.com

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Published

2022-12-30