"Quebra" artifacts: ethnic and aesthetic clothing from the perseverance collection

Authors

  • Anderson Diego da Silva Almeida Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Fernando Antônio Gomes de Andrade Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v0i1.1540

Keywords:

Clothing, Collection, Memory, Plasticity

Abstract

This article reflects the debate that has been built on ethnic clothing, specifically african - Brazilian matrix. For this narrative, the theme envereda on display some artifacts belonging to the collection Perseverance: band, breastplate, helmet crown, bracelets and bags. This research selects, among the 215 pieces of collection, the adornments used in the yards of Xangôs the state of Alagoas. It is important to understand that the selected artifacts represent the memory of the "Breaking of Shango" in 1912, an act known as the invasion and destruction of all religious communities in Alagoas cities, especially the capital Maceió. Perseverance is born in this context, representing, besides the fact that originated in African culture present in the state. Therefore, the description, and then brings    the    dialogue    between    memory, representation and plasticity.

Key words: clothing, collection, memory, plasticity.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLMAN, Jean. Fashioning Africa: power and the politics of dress. Indiana University Press: Bloomington, 2004.

ANDRADE, Fernando Antônio Gomes de. Legba: a guerra contra o xangô em 1912. Brasília: Senado Federal/Conselho Editorial, 2014.

CUNHA, Mariano Carneiro da. Arte afro-brasileira. In: ZANINI, Valter (org.) História geral da arte no Brasil. Vol II. São Paulo: Instituto Walther Moreira Salles, 1983.

ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano: a essência das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. 14. ed. Tradução Maria Célia Santos Raposo. Petrópolis: Vozes, 2007.

LODY, Raul. Joias de Axé: fios de contra e outros adornos do corpo: a joalheria afro- brasileira. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

LODY, Raul. Coleção Perseverança: um documento de xangô alagoano.Maceió:Universidade Federal de Alagoas; Rio de Janeiro: FUNARTE/Instituto Nacional do Folclore,1985.

MONTEIRO; J. FERREIRA; L. FREITAS; J. As roupas de crioula no século XIX e o traje de beca na contemporaneidade: Símbolos de identidade e memória. In: MNEME Revista de Humanidades. V. 07. N. 18, out./nov. de 2005 – p.382 -403, UFRN, Rio Grande do Norte, 2005.

MUNANGA, Kabengele & MANZOCHI, Helmy Mansur. Símbolos, poder e autoridade nas sociedades negro-africanas. In: Dédalo, Museu de Arqueologia e Etnologia/USP. São Paulo, 1987. nº 25, pp: 23-38.

NEYT, François; VANDERHAEGHE, Catherine. A arte das cortes da África negra no Brasil. In: Aguiar, Nelson (org.). In: Mostra do Redescobrimento: Arte afro-brasileira. São Paulo: Fundação Bienal, 2000.

PRANDI, Reginaldo. Segredos guardados: orixás na alma brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

SANTOS, Eufrazia Cristina Menezes. Religião e espetáculo: análise da dimensão espetacular das festas públicas do candomblé. São Paulo, FFLCH/USP, 2005. (Tese de Doutorado em Antropologia). https://doi.org/10.11606/t.8.2006.tde-03092007-134704

SANTOS, Juana Elbein dos. Os nagô e a morte. Petrópolis: Vozes, 1975.

SILVA, Vagner Gonçalves da. Arte Religiosa Afro-Brasileira: As múltiplas estéticas da devoção brasileira. In: Debates do Ner. Ano 9, n.13 – p.97-113, Jan/Jun. Porto Alegre, 2008.

THOMPSON, Robert Farris. The Sign of the Divine King. In: African Arts. Los Angeles, 1970.nº 3, pp: 8-17.

Published

2016-08-09

How to Cite

ALMEIDA, Anderson Diego da Silva; DE ANDRADE, Fernando Antônio Gomes. "Quebra" artifacts: ethnic and aesthetic clothing from the perseverance collection. ODEERE: International Journal of Ethnic Relations, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 188–212, 2016. DOI: 10.22481/odeere.v0i1.1540. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/odeere/article/view/1540. Acesso em: 3 jul. 2025.