Negras memórias do handebol no ginásio desportivo Ronald da Silva Carvalho (1970-1980)
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v8i2.13412Keywords:
Handball, Memory, Oral History, Ronald Carvalho Sports, GymAbstract
This article addresses the memories of handball in school games from Maranhão (JEMs) (1970) in São Luís-MA. The empirical corpus of the study was the Ronald da Silva de Carvalho sports gym, from the Federal Technical School of Maranhão (ETFMA). The qualitative research with theoretical-methodological support of Memory and Oral History, with interviews of black “places of memory” in the sports field, aimed to reconstruct the experiences of handball in the JEMs. The Brazilian School Games and the invasion of São Paulo in São Luis-MA, transformed the configurations in obtaining sports success in the Brazilian and international sports field.
Downloads
References
AMADO, J.; FERREIRA, M. de M. (coord.). Uso e abuso da história oral. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas,1998.ANDRES, S. de S.; GOELLNER, S. V. Seleção Brasileira de Handebol Feminino: da primeira convocação à conquista da vaga Olímpica (1983-2000). História Oral, Rio de Janeiro, v. 24, n. 2, p. 53-68, 2021. DOI: https://doi.org/10.51880/ho.v24i2.1189AROUCHE, T. Morre Tião, o “Maravilha Negra”. O Imparcial, São Luís, 11 nov. 2005.ASSUNÇÃO, A. V. L. L. “Quilombo Urbano”, Liberdade, Camboa e Fé em Deus: Identidade, festas, mobilização política e visibilidade na cidade de São Luís, Maranhão. 2017. 162 f. Dissertação (Mestrado em Cartografia Social e Política da Amazônia) –Pós-Graduação em Cartografia Social e Política da Amazônia, Universidade Estadual do Maranhão, 2017.BENJAMIN, W. O narrador: consideração sobre a obra de Nikolai Leskov. In:BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense,1994.BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2008.BOURDIEU, P. Como é possível ser esportivo? Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.COPA latina na França: Brasil pode brilhar. A Gazeta Esportiva, São Paulo, p. 44, 5 abr. 1976. COSTA, M. A. N. A educação para e pelo lazer no Colégio Americano Batista: uma análise dos dispositivos de controle das emoções à luz da teoria elisiana (1960-1990). 2014. 290 f. Tese (Doutorado em Educação) –Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2014.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.HUBNER, E.; REIS, C. Handebol. In: DACOSTA, L. P. (org.). Atlas do Esporte no Brasil. Rio de Janeiro: Confef, 2005. p. 281-284.MAUSS, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.NABUCO, J. O abolicionismo. São Paulo: Publifolha, 2000. (Grandes nomes do pensamento brasileiro da Folha de São Paulo).PORTELLI, A. Ensaios de história oral. São Paulo: Letra e Voz, 2010.SEAWHIGTH, L.; MEIHY, J. C. S. B. Memórias e narrativas. São Paulo: Contexto, 2021.SEDEL convoca para o pré-JEBs. O Estado do Maranhão, São Luís, p. 11, 24 dez. 1979.THOMPSON, P. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1992.VAZ, L. G. D.; ARAÚJO, D. M. Querido professor Dimas: Antônio Maria Zacharias Bezerra de Araújo e a educação física maranhense: uma biografia autorizada. São Luís: Colograf, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.