Negras memórias do handebol no ginásio desportivo Ronald da Silva Carvalho (1970-1980)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v8i2.13412

Keywords:

Handball, Memory, Oral History, Ronald Carvalho Sports, Gym

Abstract

This article addresses the memories of handball in school games from Maranhão (JEMs) (1970) in São Luís-MA. The empirical corpus of the study was the Ronald da Silva de Carvalho sports gym, from the Federal Technical School of Maranhão (ETFMA). The qualitative research with theoretical-methodological support of Memory and Oral History, with interviews of black “places of memory” in the sports field, aimed to reconstruct the experiences of handball in the JEMs. The Brazilian School Games and the invasion of São Paulo in São Luis-MA, transformed the configurations in obtaining sports success in the Brazilian and international sports field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMADO, J.; FERREIRA, M. de M. (coord.). Uso e abuso da história oral. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas,1998.ANDRES, S. de S.; GOELLNER, S. V. Seleção Brasileira de Handebol Feminino: da primeira convocação à conquista da vaga Olímpica (1983-2000). História Oral, Rio de Janeiro, v. 24, n. 2, p. 53-68, 2021. DOI: https://doi.org/10.51880/ho.v24i2.1189AROUCHE, T. Morre Tião, o “Maravilha Negra”. O Imparcial, São Luís, 11 nov. 2005.ASSUNÇÃO, A. V. L. L. “Quilombo Urbano”, Liberdade, Camboa e Fé em Deus: Identidade, festas, mobilização política e visibilidade na cidade de São Luís, Maranhão. 2017. 162 f. Dissertação (Mestrado em Cartografia Social e Política da Amazônia) –Pós-Graduação em Cartografia Social e Política da Amazônia, Universidade Estadual do Maranhão, 2017.BENJAMIN, W. O narrador: consideração sobre a obra de Nikolai Leskov. In:BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense,1994.BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2008.BOURDIEU, P. Como é possível ser esportivo? Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.COPA latina na França: Brasil pode brilhar. A Gazeta Esportiva, São Paulo, p. 44, 5 abr. 1976. COSTA, M. A. N. A educação para e pelo lazer no Colégio Americano Batista: uma análise dos dispositivos de controle das emoções à luz da teoria elisiana (1960-1990). 2014. 290 f. Tese (Doutorado em Educação) –Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2014.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.HUBNER, E.; REIS, C. Handebol. In: DACOSTA, L. P. (org.). Atlas do Esporte no Brasil. Rio de Janeiro: Confef, 2005. p. 281-284.MAUSS, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.NABUCO, J. O abolicionismo. São Paulo: Publifolha, 2000. (Grandes nomes do pensamento brasileiro da Folha de São Paulo).PORTELLI, A. Ensaios de história oral. São Paulo: Letra e Voz, 2010.SEAWHIGTH, L.; MEIHY, J. C. S. B. Memórias e narrativas. São Paulo: Contexto, 2021.SEDEL convoca para o pré-JEBs. O Estado do Maranhão, São Luís, p. 11, 24 dez. 1979.THOMPSON, P. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1992.VAZ, L. G. D.; ARAÚJO, D. M. Querido professor Dimas: Antônio Maria Zacharias Bezerra de Araújo e a educação física maranhense: uma biografia autorizada. São Luís: Colograf, 2014.

Published

2023-08-31