Permanences of ethnic-racial stereotypes in speeches and textbook images

Authors

  • Isis Sousa Longo Universidade Municipal de São Caetano do Sul

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v3i3.1580

Abstract

The bibliographical research aimed to analyze speeches and pictures about Afro- Brazilian history and culture, and Indigenous African educational PNLD selected Collections-National Textbook Program. Through the research of the contents of the thematic units of the books and their representations on the part of whites, blacks, Indians and mestizos to nation building was possible implicit and explicit mechanisms highlight the reproduction of values of the European hegemony and the perpetuation of the myth of racial democracy. In this way, the ethnic and racial diversity, even assured by law 10,639/03 and 11,645/08, continues to mean a historic challenge as to the implementation of an education for the ethnic-racial relations directed to the enhancement of ethnic and racial belonging, to the past of struggle of African and indigenous ancestry and to combat the social and institutional racism.

Keywords: Ethnic And Racial Diversity, Textbook, Teacher Education, Racism, Law 10.639/03.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOWICZ, A.;RODRIGUES, T.C.; CRUZ, A.C.J. A diferença e a diversidade na educação. Dossiê Relações Raciais e Ação Afirmativa, Contemporânea, n. 2, p. 85-97, Jul.–Dez. 2011.

BEZERRA, H.G.; DE LUCA, T.R. “Em busca da qualidade PNLD História – 1996/2004. In: SPOSITO, M.E.B. (ORG.) Livros didáticos de História e Geografia: avaliação e pesquisa. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006.

BITTENCOURT, C. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC, 2005.

BRASIL. Lei n.9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. 1996.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: história, geografia. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

COELHO, M.C. “A história, o índio e o livro didático: apontamentos para uma reflexão sobre o saber histórico escolar”. In: ROCHA, H.A.B.; REZNIK, L.; MAGALHÃES, M.S. (Orgs.) A história na escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2009.

CUNHA, M.C. Cultura com aspas. São Paulo: Cosac & Naify, 2009 - Guia de livros didáticos: PNLD 2013: História. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2012. 360 p.

FUNARI, P.P; PIÑÓN, A. A temática indígena da escola. São Paulo: Contexto, 2014. HALL, S. Da Diáspora: Identidades e mediações culturais. Minas Gerais: UFMG, 2003. MATTOS, R.A. História e cultura afro-brasileira. 2.ed.- São Paulo: Contexto, 2015.

MATTOS, H.; ABREU, M.; DANTAS, C.V.; MORAES, R. “Personagens negros e livros didáticos: reflexões sobre a ação política dos afrodescendentes e as representações da cultura brasileira”. In: ROCHA, H.A.B.; REZNIK, L.; MAGALHÃES, M.S. (Orgs.) A história na escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2009.

MUNUNGA, K.; GOMES, N.L. O Negro no Brasil Hoje. São Paulo: Global, 2006.

OLIVEIRA, L.F. A sala de aula é o último lugar onde ocorrerão mudanças. In: MIRANDA, C.; LINS, M.R.F.; COSTA, R.C. (Orgs. Relações étnico-raciais na escola: desafios teóricos e práticas pedagógicas após a Lei 10.639/03. Rio de Janeiro: FAPERJ/Quartet, 2012.

OLIVEIRA, M.M.D.; OLIVEIRA, A.F.B. (Orgs.) Livros didáticos de História: escolhas e utilizações.

Natal, RN: EDUFRN, 2009.

SANTOS, G.; SILVA, M.P. (Orgs.) Racismo no Brasil: percepções da discriminação e do preconceito racial no século XXI. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2005.

SCHWARCZ, L.K.M. Dando nome às diferenças. In: SAMARA, E.M. (Org.) Racismo e racistas. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2001.

SCHWARCZ, L.K.M. Brasil: Uma Biografia – cadernos de atividades. São Paulo: Cia das Letras, 2016.

SOUZA, A.L.S.; CROSO, C. (Orgs) Igualdade das relações étnico-raciais na escola: possibilidades e desafios para a implementação da Lei 10.639/2003. São Paulo: Petrópolis: Ação Educativa, Ceafro e Ceert, 2007.

ZUBARAN, M. A.; SILVA, P. B. G. INTERLOCUÇÕES SOBRE ESTUDOS AFRO-BRASILEIROS:

Pertencimento étnico-racial, memórias negras e patrimônio cultural afro-brasileiro In: currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp.130-140, Jan/Abr 2012.

Coleções Didáticas:

APOLINÁRIO, M.R. Projeto Araribá – História. 3.ed. – São Paulo: Moderna, 2010. (Coleção 4)

HIPÓLIDE, M.C.; GASPAR, M. Tempo de APRENDER – História. – 1ª ed. – São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2008. (Coleção 2)

PANAZZO, S.; VAZ, M.L. Jornadas.hist – História. 2.ed. – São Paulo: Saraiva, 2012. (Coleção 3) THAHIRA, R.C. (Org.) Projeto Buriti – História.– 2ª ed. – São Paulo: Moderna, 2011. (Coleção 1).

Published

2017-07-14

How to Cite

LONGO, Isis Sousa. Permanences of ethnic-racial stereotypes in speeches and textbook images. ODEERE: International Journal of Ethnic Relations, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 251–277, 2017. DOI: 10.22481/odeere.v3i3.1580. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/odeere/article/view/1580. Acesso em: 6 jul. 2025.