As relações étnico-raciais nas narrativas de professores de ciências dos anos iniciais: uma experiência de formação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v9i1.14726

Keywords:

Ethnic-racial relations, Science teaching, Teacher training

Abstract

Research on teacher training has much to contribute to the approach to ethnic-racial relations. In this article we present the results of a training research carried out with Pedagogy graduates. The question to be answered was: What knowledge are mobilized by teachers in initial training in the Pedagogy course when participating in research-training on ethnic-racial relations in Science teaching? The results show that the training process enabled the construction and mobilization of different knowledge, particularly pedagogical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Revista Educação, v. 33, n. 3, p. 174-181, 2010.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de Vida e Formação de Professores/as: diálogos entre Brasil e Portugal. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de Evora, Évora, 2009.

CRUZ, Gisele Barreto da; PAIVA, Marilza Maiva de; LONTRA, Viviane. A narrativa (auto)biográfica como dispositivo de pesquisa-formação na indução profissional docente. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 06, n. 19, p. 956-972, set./dez. 2021.

CUNHA, Maria Isabel da; CHAIGAR, Vania Alves Martins. A dimensão da escrita e da memória na formação reflexiva de professores: dois estudos em diálogo. In: FERREIRA, Márcia Ondina Vieira; FISCHER, Beatriz T. Daudt; PERES, Lúcia Maria Vaz. (orgs.). Memórias docentes: abordagens teórico-metodológicas e experiências de investigação. São Leopoldo: Oikos; Brasília: Liberlivro, 2009. p. 119-140.

DAMIANI, Magda Floriana; ROCHEFORT, Renato Siqueira; CASTRO, Rafael Fonseca de; DARIZ, Marion Rodrigues; PINHEIRO, Silvia Siqueira. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 45, p. 57-67, maio/agosto 2013.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 523-535, set./dez. 2011.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Revista Educação e Pesquisa, v. 32, n. 2, p. 359-371, maio/ago. 2006.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. (orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 81- 108

EUGENIO, Benedito Gonçalves; CORREIA, Marisonia Freire. Os usos do livro didático no currículo praticado na alfabetização. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 17, n. 3, p. 251-259, 2016.

FREITAS, Lilliane Miranda; GHEDIN, Evandro Luiz. Narrativas de Formação: origens, significados e usos na pesquisa-formação de professores. Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 19, p. 111-131, 2015.

JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito ao sujeito da formação. In: NÓVOA, Antônio; FINGER, Matthias. (orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010, p. 59-79.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Trad. José Claudino e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-29, 2002.

NÓVOA, Antônio. Prefácio. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (org). História e Histórias de vida – destacados educadores fazem a história da educação rio-grandense. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004, p. 7-12.

PASSEGGI, Maria da Conceição Botelho Sgadari. A experiência em formação. Revista Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011.

PIMENTA, Selma Garrido (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PINEAU, Gaston. As histórias de vida em formação: gênese de uma pesquisa-ação-formação existencial. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 329-343, maio/ago. 2006.

PORLÁN, Rafael & MARTÍN, José. El diario del profesor. Un recurso para la investigácion en el aula. Sevilla: Díada, 1997.

VERRANGIA, Douglas; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Cidadania, Relações Étnico-Raciais e Educação: desafios e potencialidades do Ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, v. 36, p. 705-718, 2010.

VERRANGIA, Douglas. Criações docentes e o papel do ensino de ciências no combate ao racismo e a discriminações. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 21 n. 1, p. 79-103, 2016.

Published

2024-05-01