Linguagens visuais e culturas: pesquisa e educação em foco
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v9i2.15207Keywords:
Culture, Extension, Research, Teaching, Visual LanguagesAbstract
Thinking about the discussion involving visual languages and culture is to
open up a range of discursive and experiential possibilities that surround
this field of human knowledge. Our interest here is to show, based on
reports of actions developed in this field, how provocations about the
topic produced different results. We list three experiments carried out in
the field of research with Visual Languages whose results express this
diversity of possibilities for dealing with the topic. The works of Manoel
Santana, Robson Amorim and Ronaldo da Paixão reflect this and frame
with their examples a framework of possibilities, resulting from the
guidance over these more than thirty years of experience with actions
directed at research and the experienced application of Visual
Languages in the field of culture.
Downloads
References
ARAÚJO, Emerson. A nova história de Jequié. Bahia: Alba Cultural,1997.
CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do folclore brasileiro. Natal: EDUFRN, 1998.
COLLARO, Antônio Celso. Projeto gráfico: teoria e prática da diagramação. São
Paulo: Summus, 1996.
GEERTZ, Clifford. O saber local. Tradução Vera Mela- Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
GURAN, Milton. Agudás: os “brasileiros do Benim. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,
KAMPER, Dietmar. Imagem. In: WULF, Chistoph; BORSARI, Andrea (Orgs.). Cosmo,
corpo, cultura. Enciclopédia Antropológica. Milano: Mondadori, 2001.
http://www.cisc.org.br/portal/biblioteca/imagemkamper.pdf. Acesso em: 08
set.2013.
KOSSOY, Boris. Fotografia & História. 3ed., São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
LÜHNING, Angela. Pierre Verger: repórter fotográfico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil,
MARTINS: Eduardo. Os Donos da Terra. Salvador: UFBA, 1992, p. 45.
MORIN, Edgar. O enigma do homem: para uma nova Antropologia. Tradução de
Fernando de Castro Ferro. 2.ed. Rio de Janeiro: ZAHAR, 1979.
PEREGRINO, Nadja. “O Cruzeiro”: a revolução da fotorreportagem. Rio de janeiro:
Dazibao, 1991.
REVERBEL, Olga. Um caminho do Teatro na escola. São Paulo, Scipione, 1989.
SANTANA, Marise de. O legado africano na diáspora e o Trabalho Docente:
desafricanizando para cristianizar. Tese (Doutorado em Ciências Sociais), Pontifícia
Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2004.
SODRÉ, Muniz. A narração do fato: notas para uma Teoria do Acontecimento.
Petrópolis: Vozes, 2009.
SOUTY, Jérôme. Pierre Fatumbi Verger: do olhar livre ao conhecimento iniciático.
São Paulo: Editora Terceiro Nome, 2011.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Metodologia dialética em sala de aula. Revista
de Educação AEC. Brasília, v. 21, n. 83, p. 28-55. abr./jun., 1992.
VERGER, Pierre; FREIRE, Gilberto. Acontece que são baianos: festas populares. O
Cruzeiro. 11de agosto de 1951.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.