Continuing education for the education of Ethnic Relations: reports from UNIAFRO-UFRPE students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v4i8.5754

Keywords:

educação das relações étnico-raciais, políticas de ações afirmativas, formação continuada de professores, lei 10639/03

Abstract

In the present work, we analyzed the importance of continuing education promoted at the university, through the specialization course “Policy of Racial Equality in the School Environment”, for the configuration of the pedagogical practice of course participants. We applied electronic questionnaires with 38 professors who completed the specialization course offered by RENAFORM / UFRPE. We observed that the referred course has contributed to the reflection about the teachers' practice. In the view of course participants, there is a close relationship between the training that the teacher experiences at the university and the planning that he builds for his classroom practice. However, some point out that the racial issue in initial training is still poorly addressed, therefore, they emphasize the importance of the approach to the education of ethnic-racial relations in the continuing education of teachers, and the implementation of anti-racist educational practices, both in school and in in society. Thus, despite the challenges, we found possibilities to experience through this policy, a space for training and reflection that favors the (re) configuration of the professionality of the basic education teacher.   Keywords: education of ethnic-racial relations; continuing teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOTELHO, Denise. Educar para a Igualdade Racial nas Escolas. In:________. Educar para a igualdade racial nas escolas. Recife. MXM Gráfica & Editora, 2016.

BRASIL, Lei 9394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm.

_______.Lei 10.639 de 09 de janeiro de 2003.

_______. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº.3. de 10 de março de 2004.

_______. Plano nacional de implementação das diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e pra o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. MEC/ SECADI. 2013.

_______. Portaria ME nº 1328, de 23 de setembro de 2011.

GATTI, Bernadete. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Fundação Carlos Chagas. Revista Brasileira de educação. V.13 n.37 jan/abr. 2008. https://doi.org/10.1590/s1413-24782008000100006

GERHARDT, Tatiana Engel e SILVEIRA, Denise Tolfo; Métodos de pesquisa, coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial, inclusão e equidade na educação brasileira: desafios, políticas e práticas. Disponível em: http://www.anpae.org.br/iberolusobrasileiro2010/cdrom/94.pdf acessado em 04/11/17.

GOMES, Nilma Lino. Breve descrição do I Curso de Aperfeiçoamento em História da África e das Culturas Afro-Brasileiras. INN: AMANCIO, Iris; GOMES, Nilma; JORGE, Miriam. Literaturas Africanas e afro-brasileira na prática pedagógica. Belo Horizonte: Autentica, 2008.

GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: Maria Cecília de Souza Minayo (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 3. Ed. São Paulo: Atlas, 1999.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. (Coleção temas sociais).

MUNANGA, Kabengele. Mestiçagem e Experiencias Interculturais no Brasil. INN: Negras Imagens: Ensaios sobre Cultura e Escravidão no Brasil. SCHWARCZ, Lilia Moritz. REIS, Letícia Vidor de Souza. (organizadoras). São Paulo. Editora da Universidade de São Paulo: estação Ciência, 1996.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia Decolonial e Educação Antirracista e Intercultural no Brasil. Inn: educação em revista. Belo Horizonte, v.26, n.1, 2010. https://doi.org/10.1590/s0102-46982010000100002

Published

2019-12-30