Who does not sit to learn, does not get up to teach: a class with Griot Marise de Santana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v4i8.5777

Keywords:

Marise de Santana

Abstract

The following interview, carried out at ODEERE, brings reflections by Griot Marise de Santana regarding her struggles involving academic career, Afro-Brazilian religiosity and aspects of her ancestry strongly nuanced in her teaching, research and militant practice. We sought to make a presentation of his academic trajectory in a non-linear way, the spaces occupied by it, the repercussions of his research, as well as his theoretical connection with other and other Brazilian and Afro-Brazilian intellectuals. Finally, it points out the need for further studies in the field of Ethnic Relations and contemporaneity that have as their primary objective the colonization of knowledge and sciences.

Keyword: Marise de Santana

Downloads

Download data is not yet available.

References

CUNHA, Manuela Carneiro da. Etnicidade: da cultura residual mas irredutível. In: Cultura com aspas e outros ensaios, São Paulo: Cosaq e Naify, 2009.

DE OLIVEIRA, Roberto Cardoso. Os (des)caminhos da identidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 15, nº42, fev., 2000. https://doi.org/10.1590/s0102-69092000000100001

hooks, bell. Intelectuais negras. Revista de Estudos Feministas, ano3, 2º Semestre, 1995.

JUNIOR, Joel Rufino. Pedagogia das encruzilhadas. Revista Periferia, v.10, n.1, p. 71 - 88, Jan./Jun. 2018. https://doi.org/10.12957/periferia.2018.31504

MALDONADO-TORRES, Nelson. Pensamento crítico desde a subalternidade: os estudos étnicos como ciências descoloniais ou para a transformação das humanidades e das ciências sociais no século XXI. Afro-ásia, Salvador, n. 34, p.105-129, 2006.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. 3.ed, Antígona, 2014.

SANTANA, Marise de. O Legado africano e a formação docente. In: Revista Africanidades Brasileiras educação [livro eletrônico]: salto para o futuro. Azoilda Loretto Trindade [org], Rio de Janeiro: ACERP, Brasília, 2013.

Published

2019-12-30