How to work the students' cultural repertoire and communication as proposed by the BNCC based on Afro-descendant culture?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v5i9.6611

Keywords:

Afro-descendant culture; Cultural Repertoire; National Common Curricular Base; Students; Communication.

Abstract

The real need to adapt the school curriculum to the so-called essential learning cited in the National Common Curricular Base (BNCC) has been highlighted in discussions and training in the educational area across the country. The 21st century school, despite having already made some progress, is still stuck with textbooks whose proposal is the transmission of contents that are supposed to be charged in official exams. Many of these pedagogical proposals do not consider the student as an integral being with a head, heart and hands. The focus is simply the cognitive aspect. Perhaps this is the reason why many educators working in the classroom have the impression that they are talking to themselves. Students do not show the slightest motivation to learn. This experience report was made through an intervention, developed during a quarter at Colégio Dom Bosco in Ipiaú - Ba, based on a set of activities mediated by coordinators, teachers and, mainly, students who, as proposed by BNCC, acted as protagonist of the teaching-learning process. This was what provided the interdisciplinary project motivated by the book Africa and Brazil: history and culture of Editora FTD, whose author is Eduardo D’Amorim. The school leaves aside the mechanical work of content that resignifies learning involving themes such as racism, hunger, misery, prejudice, human rights, and the entire artistic repertoire of students. All of this linked to content in the areas of Languages ​​and Human Sciences, focusing on two competences proposed by the Base: cultural repertoire and communication.

Keywords: Afro-descendant culture; Cultural Repertoire; National Common Curricular Base; Students; Communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTONIL, André João. Cultura e Opulência no Brasil por suas drogas e minas. Obra publicada originalmente em 1711. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/bv000026.pdf. Acesso em: 26 de abr de 2020.

ARAÚJO, Ulisses Ferreira de. Pedagogia de projetos e direitos humanos: caminhos para uma educação em valores. Pro-Posições, v. 19, n. 2 (56) - maio/ago. 2008. https://doi.org/10.1590/s0103-73072008000200014

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes,1997.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 29 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Brasília, DF, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Brasília, DF, 2018.

CEOLIN, IZAURA; CHASSOT, ATTICO INÁCIO; NOGARO, ARNALDO. AMPLIANDO A ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA POR MEIO DO DIÁLOGO ENTRE SABERES ACADÊMICOS, ESCOLARES E PRIMEVOS. REVISTA FÓRUM IDENTIDADES, ITABAIANA: GEPIADDE, Ano 9, v. 18, mai.. – ago. 2015.

D’AMORIM, Eduardo. África e Brasil: História e Cultura. 2 ed. São Paulo: FTD, 2016.

DELORS, Jacques (Org). Educação: um tesouro a descobrir. UNESCO, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 1.ed. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FUZA, Ângela Francine; Ohuschi, Márcia Cristina Greco; Menegassi, Renilson José. Concepções de Linguagem e o ensino da leitura em língua materna. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.14, n.2, p. 479-501, jul./dez. 2011.

MARQUES, Paula. BNCC e ensino de Língua Portuguêsa. In: BNCC na prática: ensino fundamental: anos finais. 1 ed. São Paulo:FTD, 2019.

SIQUEIRA, Túlio Manoel Leles de. O TRABALHO ESCRAVO PERDURA NO BRASIL DO SÉCULO XXI. Rev. Trib. Reg. Trab. 3ª Reg., Belo Horizonte, v.52, n.82, p.127-147, jul./dez.2010.

UTUARI, Solange. Encontros com a arte e cultura. São Paulo: FTD, 2012.

VIEIRA, J. V. COSTA, K. F. REI, M. R. A. ARAÚJO, P. C. A. O ensino de história da África: Pressupostos para pensar práticas metodológicas na sala de aula com o uso das tecnologias digitais. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba. 2012. Disponível em http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario9/

PDFs/3.44.pdf. Acesso em 26 de abr de 2020.

Published

2020-06-30

How to Cite

DE OLIVEIRA, Eliane Alves. How to work the students’ cultural repertoire and communication as proposed by the BNCC based on Afro-descendant culture?. ODEERE: International Journal of Ethnic Relations, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 457–473, 2020. DOI: 10.22481/odeere.v5i9.6611. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/odeere/article/view/6611. Acesso em: 3 jul. 2025.