Decolonization or cultural and educational identity construction?
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11999Keywords:
think, culture, education, praxis educational, decolonizationAbstract
Such research begins with the search for a word that we consider crucial when thinking about intellectual decolonization. Thus, it is necessary to resort to some native languages to have other etymologies and vision of America. Although we can say, this culture is a set of patterns that inform behaviors that are transmitted from generation to generation through a learning process carried out by the human species. It can be said that culture means learning and possessing what has been learned, having inner wealth through what I have learned. In this way, the internalization of culture makes it possible to discover human works. This intersubjective dialogue is developed from education to mobilize potentialities from within the themes. This would imply the ability to argue about their own reasons, listen to other opinions, and seek forms of consensus in dissents that allow the art of living together.
Downloads
References
CASTELLANI, Leonardo. Martita Ofelia y otros cuentos de fantasmas. Buenos Aires: Biblioteca Dictio,1967.
DUSSEL, Enrique. Introducción a la filosofía de la liberación. 5. ed. México, D.F: Nueva América, 1995.
GALEANO, Eduardo. El libro de los abrazos. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 1989.
GARCÍA HOZ, Víctor. Principios de pedagogía sistemática. Madrid: Rialp, 1973.
JAURETCHE, Arturo. Los profetas del odio: y la yapa (La colonización pedaógica). 6 ed. Buenos Aires: Pena Lillo, 1973.
KUSCH, Rodolfo. Geocultura del hombre americano. Rosario Santa Fe: Fundación Ross, 2000.
MONTERO, Maritza. Paradigmas, conceptos y relaciones de una nueva era. Cómo pensar las Ciencias Sociales desde América latina. Seminario de Ciencias Sociales: reflexiones de fin de siglo. Caracas: Dirección de Posgrado, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Central de Venezuela, 1998.
NASIMBERA, Roberto. Del pensar de escribir aforismos. Santo Tomé, Argentina: Escritos en Prensa, 2021.
RODRÍGUEZ, Simón. Inventamos o erramos. 1. reimpresión. Caracas: Monte Ávila Editores Latinoamericana, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Você é livre para:
Compartilhar - copia e redistribui o material em qualquer meio ou formato; Adapte - remixe, transforme e construa a partir do material para qualquer propósito, mesmo comercialmente. Esta licença é aceitável para Obras Culturais Livres. O licenciante não pode revogar essas liberdades, desde que você siga os termos da licença.
Sob os seguintes termos:
Atribuição - você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se alguma alteração foi feita. Você pode fazer isso de qualquer maneira razoável, mas não de uma forma que sugira que você ou seu uso seja aprovado pelo licenciante.
Não há restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros para fazer qualquer uso permitido pela licença.