CRITICAL PEDAGOGY: TRANSFORMATIONS IN THE MEANINGS AND EMANCIPATORY PRACTICES
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.6299Keywords:
Pedagogy, Emancipation, Critical-reproductive theoriesAbstract
This article should be understood as a theoretical essay and it aims to critically triangulate the author's previous research, in different educational spaces, to support both the epistemology of pedagogy as a critical theory and the possibilities of this pedagogy's praxis. Therefore, part of the concept of ideology proposed by Chauí and through this concept articulates reflections on the assumptions of critical theory, based on Adorno and Habermas, seeking to highlight the epistemological synthesis of Paulo Freire in structuring the foundations of Critical Pedagogy. In this way, it establishes counterpoints with the “critical” theories of the reproduction of Bourdieu, Passeron, Baudelot and Establet, Althusser and, through triangulations between the authors and the educational praxis, reflects the meanings of emancipation in the present times, seeking to find subsidies for the following research question: Can Critical Pedagogy offer foundations for the construction of emancipatory processes?
Downloads
References
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Theodor Adorno, Max Horkheimer. Rio de Janeiro: Zahar, 1985. Tradução de: Guido Antônio de Almeida
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Educação e emancipação. Rio de Janeiro, 3ª edição, Editora: Paz e Terra, 1995. Tradução de: Wolfgang Leo Maar.
ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos do estado. Biblioteca Ciências Sociais, Rio de Janeiro.1992.
BAUDELOT, Christian; ESTABLET, Roger. La escuela capitalista. 10. ed. México: Siglo XXI, 1987.
BOURDIEU, Pierre.; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria de ensino. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução Bruno Magne. Porto Alegre: Artmed, 2000.
CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. São Paulo: Cortez. 2013.
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para educação hoje. Porto Alegre, Artmed, 2005.
CHAUÍ, Marilena. Ideologia e Educação. Educ. e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 1, p. 245-257, jan/mar. 2016.
FRANCO, M.A. ; MOTA G; e SILVA, L. Pedagogia crítica: por uma epistemologia crítica e insurgente. No prelo. 2020
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 1984.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 54ª ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra. 1997.
FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Cortez.1993.
GIROUX, Henry. Pedagogia Radical. Subsídios. São Paulo, Cortez. 1983.
GIROUX, Henry. Teoria crítica e resistência em educação: para além das teorias de reprodução. Petrópolis: Vozes, 1986.
GIROUX, Henry. Theory & resistance in education: a pedagogy for the opposition. GIROUX. Henry. Entrevista. Maio 2019. Disponível em <https://brasil.elpais.com/brasil/2019/05/09/internacional/1557407024_184967>. Acesso em 23/08 de 2019.
GIROUX, Henry. Theory and Resistance in Education: A Pedagogy for the Opposition. Amherst: Begin &Garvey.London. 1983.
HABERMAS, Jürgen. Connaissance et intérêt. Paris: Gallimard, 1987.
HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como ideologia. São Paulo. UNESP, 2014. Tradução de: Felipe Gonçalves da Silva.
HABERMAS, Jürgen.Teoría de la acción comunicativa: complementos y estudios previos. Madrid: Catedra, 2001. Tradução de. Manuel Jiménez Redondo
LAVAL/DADOT. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Boitempo. 2016.
MARX, K.: IN: SCHIMIED- KOWARZIK. Práxis e responsabilidade. EDUPUCRS. 2002. P.49
MELO, Rurion. Teoria Crítica e os sentidos da emancipação. Cad. CRH, Salvador, v.24, n.62 Salvador, maio-agosto 2011, p.249-262.
MORROW, Raymond. e TORRES, Carlos .Alberto. Jurgen Habermas, Paulo Freire e pedagogia Crítica: novas orientações para a educação comparada. Educação, Sociedade e Culturas. n. 10. 1998, p. 123-155. Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE) da Universidade do Porto. Portugal.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Editores associados, 2013.
SILVA, Antonio. J. Pedagogia Crítica e contra Educação. Coimbra: Quarteto editora, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Você é livre para:
Compartilhar - copia e redistribui o material em qualquer meio ou formato; Adapte - remixe, transforme e construa a partir do material para qualquer propósito, mesmo comercialmente. Esta licença é aceitável para Obras Culturais Livres. O licenciante não pode revogar essas liberdades, desde que você siga os termos da licença.
Sob os seguintes termos:
Atribuição - você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se alguma alteração foi feita. Você pode fazer isso de qualquer maneira razoável, mas não de uma forma que sugira que você ou seu uso seja aprovado pelo licenciante.
Não há restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros para fazer qualquer uso permitido pela licença.