Accountability and modernization: “signs taken for wonders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.7012

Keywords:

Modernization, Accountability, Discourse theory

Abstract

This study aims to investigate the movements of responsibilization educational politics in Pernambuco, arguing through different needs and statements that appear in modernization project. The post structuralist discursive theoretical framework used during the research. After reading and analysing the data using educational politics documents, we problematized the displacements of meanings that are hegemony in the production of curriculum policy linked to an accountability speech. By investigating the meanings that enable hegemony and meaning of accountability educational politics, the research data reveal that association of modernization and accountability concepts are exposed in politics as a new value, naturalized, qualified to be pursued in public management. So the accountability politics act as a surface for writing concepts composed by narratives that goes from modernization to safety narrative, quality assurance, equity and performance patterns, observing different meanings for the idea of crises in educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Camila Barbosa Mendes, Universidade Federal de Pernambuco – Brasil

Doutora em Educação Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco. E-mail: julianacamila83@gmail.com

Luciana Rosa Marques, Universidade Federal de Pernambuco – Brasil

Doutora em Sociologia e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); Professora do Departamento de Administração Escolar e Planejamento Educacional e do Núcleo de Pesquisa em Política Educacional, Planejamento e Gestão da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPE. E-mail: lmarques66@gmail.com

References

ARENDT, Hannah. Responsabilidade e Julgamento. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

BALL, S. J. Educação Global S. A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG, 2014.

BHABHA, Homi. O local de cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

BID. Liderando a partir do centro: o modelo de gestão de Pernambuco. ALESSANDRO, Martín; LAFUENTE, Mariano; SHOSTAK, Ray (Org.). Nota técnica do BID, nº 638. Brasília, 2014.

CAVALCANTI, Ana C. D. Programa de modernização da gestão pública/metas para a educação/2007- 2010: análise sobre a “gestão democrática” da educação de Pernambuco. 2011. 285 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.

FREITAS, Luiz Carlos de (Org.). Dossiê Políticas públicas de responsabilização na educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 345-351, abr./jun., 2012.

LACLAU, E; MOUFFE, C. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

LOPES, Alice Casimiro. Discurso nas políticas de currículo. Currículo sem Fronteiras [online], v. 6, n. 2, p. 33-52, jul./dez., 2006.

LOPES, Alice Casimiro. Currículo, Política, Cultura. In: SANTOS, Lucíola (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: currículo... Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 23-38. (Trabalho apresentado no XV Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino). Disponível em: <http://perdigital.files.wordpress.com/2011/04/livro_6.pdf>. Acesso em: 4 maio 2014.

LOPES, Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Revista Linhas Críticas, v. 21, n. 45, p. 445-466, maio/ago. 2015.

LOPES, Alice Casimiro. A Teoria da Atuação de Stephen Ball: E se a Noção de Discurso Fosse Outra? Revista Archivos Analíticos de Políticas Educativas, vol. 24, n. 25, 2016.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Comum para Currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educ. Soc., Campinas, v. 36, n. 133, p. 891-908, out./dez., 2015.

MOUFFE, Chantal. Por um modelo agonístico de democracia. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 25, p. 11-23, nov. 2005.

OLIVEIRA, D. A.; VIEIRA, L. F.; AUGUSTO, M. H. Políticas de responsabilização e gestão escolar na educação básica brasileira. Revista Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 20, n. 43, p. 529-548, set./dez., 2014.

PERNAMBUCO. Decreto nº 29.289, de 7 de junho de 2006. Institui o Projeto de Modernização da Gestão e do Planejamento do Estado de Pernambuco – PNAGE-PE, e dá outras providências. Diário Oficial do Estado de Pernambuco, 8 jun. 2006.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação de Pernambuco. Programa de Modernização da Gestão Pública: metas para a educação. Recife: SEE, 2008a.

PERNAMBUCO. Secretaria de Planejamento e Gestão. Monitoramento das ações em 2008. Recife: SEPLAG, 2008b. Disponível em: http://www2.seplag.pe.gov.br/web/seplag/downloads/monitoramento-das-acoes-em-2008. Acesso em: 27 jul. 2016.

PERNAMBUCO. Lei Complementar nº 141, de 03 de Setembro de 2009. Dispõe sobre o Modelo Integrado de Gestão do Poder Executivo do estado de Pernambuco. Diário Oficial do Estado de Pernambuco, 4 set. 2009.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação de Pernambuco. Secretaria de Educação Construindo a excelência em gestão escolar: curso de aperfeiçoamento: Módulo XII – Políticas de responsabilização educacional. Recife: SEE, 2012.

SANTOS, Ana Maria Xavier de Melo. Significações político-pedagógicas na Gerência Regional de Educação – Limoeiro: da quantofrenia ao pai do pai à quantofrenia. 2010. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010.

SILVA, Ítalo A. O. O programa de modernização da gestão pública: uma análise da política de responsabilização educacional em Pernambuco no governo Campos (2007-2011). 2013. 219 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.

SOUTHWELL, Myriam. Em torno da construção de hegemonia educativa: contribuições do pensamento de Ernesto Laclau ao problema da transmissão da cultura. In: MENDONÇA, D. de; RODRIGUES, L. P. R. (Org.). Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014. p. 133-150.

Published

2021-04-01