Ideology in The Capital and the German Ideology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v2i1.12073

Keywords:

Ideology, Lukacs, Marx

Abstract

The aim of this paper is to defend the existence of a concept of ideology in Marx's Capital. The hypothesis is that ideology in Marx and Engels is a form of knowledge (or form of consciousness) socially widespread that establishes guides to the actions of individuals, and so it can be argued that there is a concept of ideology also in critique of political economy by Marx. If the social reality generates a set of requirements among which are included the ideas, any set of affirmative beliefs of a certain reality can be considered ideologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Delpupo Monfardini, Fluminense Federal University

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Espírito Santo (2007), mestrado em Economia na Universidade Federal Fluminense (2010) e doutorado em Economia pela Universidade Federal Fluminense (2014). Professor Associado de economia da Universidade Federal Fluminense - UFF, lotado no Departamento de Ciências Econômicas de Campos, e pesquisador do NIEP-Marx (Núcleo Interdisciplinar de Estudos Sobre Marx e Marxismo). Tem experiência na área de Economia, com ênfase em Economia Política, Filosofia da Ciência Econômica, História Econômica do Brasil e Desenvolvimento Econômico. E-mail: rodrigomonfardini@id.uff.br ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8064-7450

References

ENGELS, Friedrich. “Engels to Franz Mehring” (1893). In: MARX & ENGELS. Marx and Engels Correspondence. International Publishers, 1968. Disponível em: <http://www.marxists.org/archive/marx/works/1893/letters/93_07_14.htm>. Acessado em: 01 jul. 2021.

EAGLETON, Terry. Ideologia: uma introdução. São Paulo: Boitempo Editorial, 1997.

KONDER, Leandro. A questão da ideologia. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

LARRAÍN, Jorge. El concepto de ideologia. Volumen I: Marx. Santiago: LOM Ediciones, 2007.

LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social I. São Paulo: Boitempo Editorial, 2012.

MARX, Karl. O Capital. Livro I, Tomo I. São Paulo: Abril Cultural, 1996.

MARX, Karl & ENGELS, Friedrich. A Sagrada Família. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003.

MARX, Karl & ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007.

RICARDO, David. “Ensaio sobre a influência dos baixos preços do cereal sobre os lucros do capital” (“Ensaio Sobre O Trigo”) (1815) In: Napoleni, Claudio. Smith Ricardo e Marx. Rio de Janeiro: Graal, 1991.

Published

2023-02-28

Issue

Section

Artigos