Mathematics curriculum materials and their assessment by teachers in Brazilian research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i2.9725

Keywords:

Mathematics Curriculum, Curriculum Materials, Evaluation of Curriculum Materials, Teacher-Curriculum Materials Relationship

Abstract

Based on the state of knowledge of dissertations and theses in the field of Mathematics Education, we analyze in this paper a set of 16 researches that have as theme the teacher-curriculum materials relationship, guided by the objective of understanding the approach given, in Brazilian research, to evaluation of curriculum materials made by teachers. The study presented here, part of a larger research, is characterized as having a qualitative approach of the bibliographic analysis type. After reading the full 16 researches, we proceeded with the filing in order to perceive, select and, especially, systematize the information to support the analysis and discussion. As main results, we identified that assessment is a condition of curriculum development, implied by the resources that teachers and materials bring to a dynamic relationship, having as its product the teaching practices and the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fabrício Mendes Antunes, Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros-MG, Brasil

Mestrando em Educação pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Professor da Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais (SEE-MG), na cidade de São Francisco. Minas Gerais, Brasil.

Gilberto Januario, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto-MG, Brasil

Doutor em Educação Matemática. Professor da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes) Minas Gerais, Brasil.

References

J. T. Remillard, “Examining key concepts in research on teachers’use of Mathematics Curricula”, Review of Educational Research, vol. 75, no. 2, pp. 211 - 246, 2015.

M. W. Brown, “The Teacher-Tool Relationship: theorizing the design and use of curriculum materials”. In J. T. Remillard, B. A. Herbel-Eisenmann and G. M. Lloyd (Ed.), Mathematics Teachers at Work: connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis, 2009, pp. 17 - 36.

G. Januario, “Marco conceitual para estudar a relação entre materiais curriculares e professores de Matemática”, Tese, Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.

M. C. R. A. Soares, A relação professor-materiais curriculares de Matemática: análise na perspectiva dos conceitos de affordance e agência, Dissertação, Educação, Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros, 2020.

J. A. Macêdo, D. P. Brandão e D. M. Nunes, “Limites e possibilidades do uso do livro didático de Matemática nos processos de ensino e de aprendizagem”, Educação Matemática Devate, vol. 3, no. 7, pp. 68 - 86, 2019.

J. C. dos Reis, “Graduações e Identidades Graduadas para Álgebras de Matrizes”, Ph.D. Disser- tation, Matemática, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.

P. B. Martins e S. S. Borelli, “O ensino de Estatística apresentado nos materiais curriculares dos três primeiros anos do Ensino Fundamental”, Educação Matemática Pesquisa, vol. 10, no. 4, pp. 1 - 24, 2020.

J. G. Sacristán, O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Tradução de Ernani Ferreira da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

G. Januario, K. Lima e C. M. C. Pires, “Contribuições da perspectiva cultural para currículos de Matemática”, Acta Scientiae, vol. 18, no. 3, pp. 621 - 636, 2016.

R. Collopy, “Curriculum materials as a professional development tool: how a Mathematics textbook affected two teachers' learning”, The Elementary School Journal, vol. 103, no. 3, pp. 287 - 311, 2003.

D. Fiorentini e S. A. Lorenzato, Investigações em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

Published

2021-12-28

How to Cite

Antunes, F. M., & Januario, G. (2021). Mathematics curriculum materials and their assessment by teachers in Brazilian research. INTERMATHS, 2(2), 256-267. https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i2.9725

Issue

Section

Dossier