THE SPEECH OF THE DIDACTIC BOOK OF PHYSICS: By a choice for the difference
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v3i6.4314Keywords:
Relações étnico-raciais. Livro didático. Descolonização. Discurso didáticoAbstract
The didactic discourse that the school has been building throughout the history of Brazilian education has in its core institutionalized Eurocentric epistemological centralism. Therefore, we understand that it is necessary to constantly question these discourses in the teaching activity. In this article, we have the objective of analyzing how Afro-Brazilian, African, and Indigenous History and Culture are discursed in the didactic discourse of the Physics Book of High School Integrated with the Technician in use at the IFBA, Eunápolis campus. We carried out a bibliographical research by means of the analysis of a corpus constituted of materialidades coming from the collection, Understanding the Physics, Alberto Gaspar - 3. ed. - São Paulo: Attica, 2016. For this we mobilize the analysis of French line discourse, the founding theories of this research of multicultural and decolonial perspective, as well as discussions about the Didactic Book, this didactic apparatus so present in classrooms and so little consensual The results point out that the didactic discourse of the collection analyzed does not move towards the actual realization of the specific legislation of the Teaching of Afro-Brazilian History and Culture in the regular network of basic education. Therefore we can affirm that there is a need for a conceptual and epistemological extension of what it means to construct a didactic proposal from a racial perspective, which considers for the teaching of Physics the African and indigenous epistemologies that enhance the decolonization of this cultural artefact.
Keywords: Ethnic-racial relations. Textbook. Decolonization. Didactic speech.
Downloads
References
AIRES, Joanez A. Integração Curricular e Interdisciplinaridade: sinônimos? Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n.1, p. 215-230, jan./abr., 2011.
ANDRÉ, M. da C.. O Ser Negro - A construção da subjetividade em afro brasileiros. Brasília: LGE Editora, 2008.
AUTHIER-REVUZ, Jaqueline. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Cadernos de estudos linguísticos. Campinas: n. 19. jul/dez., 1990.
BENETTI, Marcia. Análise do discurso em jornalismo: estudo de vozes e sentidos. In: LAGO, Cláudia; BENETTI, Marcia (org.). Metodologia de pesquisa em jornalismo. Petrópolis: Vozes, 2007.
BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana.
BRASIL. Lei 10639/03. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília: Ministério da Educação, 2003.
BRASIL. Lei 11.645/08 de 10 de Março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Brasília: MEC, 2004.
Brasília: MEC, 2004. BRASIL. Lei n. º 10.639, de 09.01.03: altera a Lei 9394/96 para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e cultura afrobrasileira”. Brasília: [s.n.], 2003.
CANEN, A.; MOREIRA, A. F. B. (orgs.). Ênfases e Omissões no currículo. Campinas, SP: Papirus, 2001.
CAVALLEIRO, Eliane (Org.). Racismo e anti-racismo na educação. Repensando nossa escola. São Paulo: Summus, 2001.
CUNHA, Lázaro. Contribuição dos povos africanos para o conhecimento científico e tecnológico universal. Disponível em:https://www.trabalhosfeitos.com/ensaios/Contribui%C3%A7%C3%B5es-Dos-Povos-Africanos/706021.html. Acessado em: 03/08/2018.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Coleção Tendências em Educação Matemática .Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
DOMINGUINI, L. Fatores Que Evidenciam A Necessidade De Debates Sobre O Livro Didático. Trabalho apresentado em V CINFE- Congresso Internacional de Filosofia e Educação, Caxias do Sul, mai. 2010.
FARIA, L. M.; MORAES, I. J. ; BARRIO, J. B. M. A Visão De Ciência Em Livros Didáticos Utilizados Por Professores De Física Do Ensino Médio. Trabalho apresentado em XVIII SNEF- Simpósio Nacional de Ensino de Física, Vitória, 2009.
FERRO, Marc. Trad. de Wladimir Araujo. A manipulação da história no ensino e nos meios de comunicação. 2. ed. São Paulo: Ibrasa, 1983.
FILHO, J. Camilo dos; GAMBOA, Silvio Sánchez. Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, p.13-59, 2001.
FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2001.
GARCIA, P. S.; BIZZO, N. A pesquisa em livros didáticos de ciências e as inovações no ensino. Revista Educação em Foco, v. 13, n. 15: p. 13-35, Belo Horizonte, jul. 2010.
GASPAR, Alberto. Compreendendo a Física - Eletromagnetismo e Física Moderna . 3. ed. v.3. São Paulo: Ática, 2016.
GASPAR, Alberto. Compreendendo a Física - Mecânica. 3. ed. v.1. São Paulo: Ática, 2016.
GASPAR, Alberto. Compreendendo a Física - Ondas, Óptica e Termodinâmica. 3. ed. v.2. São Paulo: Ática, 2016.
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n.1, p. 98-109, jan/ abr., 2003.
HALL, S. Da Diáspora: Identidades e mediações culturais. Minas Gerais: UFMG, 2003.
JODELET, Denise. As representações sociais. . Rio de Janeiro :Ed. UERJ, 2001.
MEGID NETO J. ; LOPES, B. B. G.; Livros Didáticos De Física E As Inovações Da Pesquisa Em Educação Em Ciências, 2009. Trabalho apresentado em XVIII SNEF-Simpósio Nacional de Ensino de Física, Vitória, 2009.
NOSELLA, Maria de Lourdes Chagas Deiro. As belas mentiras: a ideologia subjacente aos textos didáticos. 8. ed. São Paulo: Moraes, 1978.
OLIVEIRA, M.M.D.; OLIVEIRA, A.F.B. (Orgs.) Livros didáticos de História: escolhas e utilizações. Natal, RN: EDUFRN, 2009.
OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. Livros didáticos de história: pesquisa,ensino e novas utilizações deste objeto cultural. IN: Série: o livro didático em questão. Salto para o futuro. Rio de Janeiro: Empresa Brasileira de Comunicação, (08/05/ 2006-12/05/2006).
ORLANDI, Eni P. Análise do discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.
ORLANDI, Eni P. Interpretação; autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 4ª Ed. Campinas: Pontes, 2004.
ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas, SP: Editora da Unicamp. 6ª. ed., 2013.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Gestos de leitura: da história no discurso. (Org.) et al. 4ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014.
PETIT, Sandra Haydée. Pretagogia: Pertencimento, Corpo-Dança Afroancestral e Tradição Oral Africana na Formação de Professoras e Professores – Contribuições do Legado Africano para a Implementação da Lei 10639/03.Fortaleza: EdUECE, 2015.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber, eurocentrismo e ciências sociais - Perspectivas latino-americanas. Coleção Sur Sur, CLACSO, Cidade Autônoma de Buenos Aires, Argentina. Setembro 2005. p.227-278.
ROCHA, H.A.B.; REZNIK, L.; MAGALHÃES, M.S. (Orgs.) A história na escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2009.
SANTOS, M. F. dos; SOUZA, M. M. Pedagogia ou Pretagogia: Movimentos de sentidos no discurso pedagógico em um curso de licenciatura em Matemática. Revista Espaço Acadêmico, n. 207, ano XVIII, agosto, Paraná , 2018.
SANTOS, Renato P. dos. A Parábola no Oriente: Etnofísica, Psicogênese e Multiculturalidade. 1º Colóquio Intercultural-“A Comunicação entre Culturas”, ADECI-Associação Portuguesa para o Desenvolvimento, a Formação e a Investigação em Comunicação Intercultural, Almada, Portugal, p. 9-10, 2002.
AFONSO, Germano. Mitos e estações no céu tupi-guarani. Scientific American Brasil, v. 4, n. 45, p. 46-55, 2006.
SILVA, Geranilde Costa e. Pretagogia: construindo um referencial teórico- metodológico, de base africana, para a formação de professores/as. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza, 2013.
SILVA, M. L.(org.) Ciência, raça e racismo na modernidade. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2009.
SILVA, Paulo Vinicius Baptista. Racismo em livros didáticos: estudos sobre negros e brancos em livros de língua portuguesa. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
VERRANGIA, D. SILVA, B.G.P Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e pontencialidades do ensino de ciências. Revista Educação e Pesquisa, V. 36, n.3 p. 705-718, set/dez, São Paulo, 2010. https://doi.org/10.1590/s1517-97022010000300004
ZANATTI, A.W.; SIQUEIRA, J. F. R. Etnoastronomia: um resgate das culturas africana e indígena. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ASTRONOMIA, 2., 2012, São Paulo(SP). Anais.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.