Decolonize the people to decolonize education systems: between the cracks and seeding

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12042

Keywords:

epistemologies, decoloniality, descoloniality, education

Abstract

This essay aims to reflect on epistemological propositions about polarized and simplistic, from western modern scientific rationality, the eurocentric ideological thinking, and the colonizing and capitalist model that scrutinizes bodies, minds, trajectories, and existences of the indigenous peoples of Abya Yala, like Latin Americans and Africans. On the other hand, this writing weaves historical contexts of ruptures and deconstructions, which make up the complex emerging realities of Latin America, insurgents of analytical and constitutive antitheses of other views that point, theoretically, to the constitution of other epistemologies of the south, subverting the eurocentric gaze and provoking fissures in the status quo of hegemonic scientism. In the meantime, we inquired: from this perspective of epistemic rupture is it possible to decolonize social subjects as a way of decolonizing economic and educational systems? How to make decolonial epistemologies be effective in decolonial practices? This essay weaves works and structuring concepts about coloniality and colonization, about world-system, and it brings potential reflections on educational systems from a decolonial perspective, from freedom, hope, and for another possible world.

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Author Biographies

Angelo Dantas de Oliveira, Secretaria de Educação do Estado da Bahia – Brasil

Doutorando em Educação e Contemporaneidade (PPGEDUC). Docente da Rede Estadual de Ensino da Bahia com atuação no Ensino Médio para Formação Profissional. Membro do Grupo de Pesquisa (Auto)Biografia, Formação e História Oral (GRAFHO)/UNEB. Contribuição de Autoria: Escrita e Revisão.

Antônio Dias Nascimento, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Doutor em Sociologia - Educação Popular - The University of Liverpool/Inglaterra. Pós-doutor em Educação Musical pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009). Docente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Contribuição de Autoria: Escrita.

Tânia Maria Hetkowski, Universidade do Estado da Bahia – Brasil

Doutora em Educação.  Pós-Doutora em Educação e Informática (UChile). Pós-Doutora em Informática na Educação (UFRGS). Docente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Pró-Reitora de Pesquisa e Ensino de Pós-Graduação (PPG/UNEB). Líder do Grupo de Pesquisa GEOTEC. Contribuição de Autoria: Escrita e Revisão.

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Published

2023-02-03

How to Cite

OLIVEIRA, A. D. de; NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. M. Decolonize the people to decolonize education systems: between the cracks and seeding. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e12042, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12042. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12042. Acesso em: 22 nov. 2024.