Decolonize the people to decolonize education systems: between the cracks and seeding

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12042

Keywords:

epistemologies, decoloniality, descoloniality, education

Abstract

This essay aims to reflect on epistemological propositions about polarized and simplistic, from western modern scientific rationality, the eurocentric ideological thinking, and the colonizing and capitalist model that scrutinizes bodies, minds, trajectories, and existences of the indigenous peoples of Abya Yala, like Latin Americans and Africans. On the other hand, this writing weaves historical contexts of ruptures and deconstructions, which make up the complex emerging realities of Latin America, insurgents of analytical and constitutive antitheses of other views that point, theoretically, to the constitution of other epistemologies of the south, subverting the eurocentric gaze and provoking fissures in the status quo of hegemonic scientism. In the meantime, we inquired: from this perspective of epistemic rupture is it possible to decolonize social subjects as a way of decolonizing economic and educational systems? How to make decolonial epistemologies be effective in decolonial practices? This essay weaves works and structuring concepts about coloniality and colonization, about world-system, and it brings potential reflections on educational systems from a decolonial perspective, from freedom, hope, and for another possible world.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Angelo Dantas de Oliveira, Secretaria de Educação do Estado da Bahia – Brasil

Doutorando em Educação e Contemporaneidade (PPGEDUC). Docente da Rede Estadual de Ensino da Bahia com atuação no Ensino Médio para Formação Profissional. Membro do Grupo de Pesquisa (Auto)Biografia, Formação e História Oral (GRAFHO)/UNEB. Contribuição de Autoria: Escrita e Revisão.

Antônio Dias Nascimento, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Doutor em Sociologia - Educação Popular - The University of Liverpool/Inglaterra. Pós-doutor em Educação Musical pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009). Docente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Contribuição de Autoria: Escrita.

Tânia Maria Hetkowski, Universidade do Estado da Bahia – Brasil

Doutora em Educação.  Pós-Doutora em Educação e Informática (UChile). Pós-Doutora em Informática na Educação (UFRGS). Docente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Pró-Reitora de Pesquisa e Ensino de Pós-Graduação (PPG/UNEB). Líder do Grupo de Pesquisa GEOTEC. Contribuição de Autoria: Escrita e Revisão.

References

DUSSEL. Enrique. Política de la Liberación: Volumen III. Crítica Creadora. 1ª ed. Madrid: Trotta, S.A, 2022.

FLECHA, Ramón; TORTAJADA, Iolanda. Desafios e saídas educativas na entrada do século. In: IMBERNÓN, Francisco; ROSA, Ernani (org.). A educação no século XXI: os desafios do futuro imediato. Porto Alegre: Artmed, 2000. p. 21 - 36.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

MARCON, Telmo. Epistemologia e política educacional: contribuições de Santos e Wallenstein. Revista de Estudios Teoricos y Epistemologias em Política Educativa, vol.1, n.1, enero-junio, 2015.

NASCIMENTO, Antônio Dias. O difícil caminho da ética na contemporaneidade: Uma leitura de Zygmunt Bauman. In: PALMEIRA, Maria José de Oliveira; ROSEIRA, Nilson Antônio. (org). Educação e Democracia: Fundamentos teóricos para uma abordagem de valores. Salvador: EDUNEB, 2008. p. 19 - 40.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do Poder e Classificação Social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina S.A., 2009, p.23-72.

RIGAL, Luis. A escola crítico-democrática: uma matéria pendente no limiar do século XXI. In. IMBERNÓN, Francisco (org.). Educação para o Século XXI: desafios do futuro imediato. Porto Alegre: Artmed, 2000. p.171-194.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina S. A., 2009. p.73-118.

WALLERSTEIN, Imanuel. Análise dos sistemas mundiais. In: GIDDENS, Anthony; TURNER, Jonathan (org.). Teoria social hoje. São Paulo: Editora UNESP, 1999. p. 447 - 470.

WALSH, Catherine. ¿Interculturalidad y (de) colonialidad? Gritos, grietas y sembras desde Abya Yala. Conferencia Magistral. IX Congreso Brasileño de Hispanistas, UNILA-UNIOESTE, Paraná: Foz do Iguaçu, 22 a 25 de agosto de 2016.

WALSH, Catherine. Pedagogías Decoloniales. Práticas Insurgentes de resistir, (re) existir e (re) vivir. Editora Abya-Yala: Equador, 2017. (Serie Pensamiento Decolonial). Tomo I.

Published

2023-02-03

How to Cite

OLIVEIRA, A. D. de; NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. M. Decolonize the people to decolonize education systems: between the cracks and seeding. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e12042, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12042. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12042. Acesso em: 22 jul. 2024.