OF RULES AND FEELINGS: CIVILIZATION SPEECHES IN THE PEDRINHO READING SERIES AND THE PAIS & FILHOS MAGAZINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.5994

Keywords:

Civilizing discourse, Educational Press, Childhood

Abstract

The present article aims to analyze the permanences and discontinuities of the civilizatory discourses propagated in educational forms that sought to regulate aspects of physical and moral health in the second half of the twentieth century. With this intent, on examine the Pedrinho Graduate Reading Series, by Lourenço Filho, which circulated in the primary public school throughout Brazil in the 1950s and 1960s, and the monthly magazine Pais & Filhos, specifically a sample of editions from the 1960s to the 1980s. Based on the discussions about the civilization process undertaken by Norbert Elias, it was found that the period after World War II was marked by the reinvention of forms of coexistence, of belonging and social distinction. In this context, the production and circulation of printed matter that disseminated civilizing contents, in the most varied material and textual supports, constituted “discursive and institutional devices that, in a given society, aim at disciplining the body and practices and model behaviors and the thoughts” (CHARTIER, 2003, p.155). The publications examined were circulated both in the school institution and from outside, between parents. In addition, they contributed to internalizing habits, behaviors, values that were the producers of rules on health practices and guidelines for a perfect personal, moral and social conduct.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Liana Pereira Borba dos Santos, Colégio Pedro II - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Colégio Pedro II/RJ – área Educação Infantil. Membro integrante do Grupo de Pesquisa Infância, Juventude, Leitura, Escrita e Educação – GRUPEEL (UERJ/CNPQ).

Maria Teresa Santos Cunha, Universidade do Estado de Santa Catarina - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora no Departamento de História da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), na área de Patrimônio Cultural, e nos programas de pós-graduação em Educação e História. Bolsista produtividade em pesquisa do CNPq. Pesquisadora dos grupos de pesquisa Ensino de História, memória e cultura (UDESC) e TRANSFOPRESS Brasil - Grupo de Estudos da Imprensa em Língua Estrangeira no Brasil.

References

BATISTA, Antônio Augusto Gomes e GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. Manuais escolares e pesquisa em História. In: FONSECA, Thais Nívia de Lima e VEIGA, Cynthia Greive (Orgs.). História e Historiografia da Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

BERTOLETTI, Estela Natalina Mantovani. Lourenço Filho e a alfabetização: um estudo da Cartilha do Povo e da cartilha Upa, cavalinho!. São Paulo: UNESP, 2006.

CASPARD-KARYDIS, Pénélope et al. La Presse d'éducation et d'enseignement. 1941-1990. Répertoire analytique. 4 vol. Paris: INRP, 2003-2005.

CHARTIER, Roger. Formas e sentido. Cultura escrita: entre distinção e apropriação.
Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2003.

CHARTIER, Roger. Leituras e Leitores na França do Antigo Regime. 1. Ed. São Paulo: UNESP, 2004.

CHOPIN, Alain. O historiador e o livro. In: História da Educação/ASPHE, n.11(abr/2002), Pelotas, Editora da UFPel, 2002.

CUNHA, Maria Teresa Santos. Folhas voláteis, papéis manuscritos: o Pelotão de Saúde no jornal infantil Pétalas (Colégio Coração de Jesus - Florianópolis/SC, 1945-1952). In: Hist. Educ. (Online), Porto Alegre v. 17 n. 40 Maio/ago. 2013, p. 251-266.

ELIAS, Norbert. A civilização dos pais. In: Revista Sociedade e Estado, v. 27, n. 3 – set./dez. 2012, p. 469-493.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: Uma História dos Costumes. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: Formação do Estado e Civilização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993.

GONDRA, José Gonçalves. Artes de Civilizar. Medicina, Higiene e Educação Escolar na Corte Imperial. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2004.

LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. Pedrinho. Série de Leitura Graduada Pedrinho, v. I. São Paulo: Melhoramentos, 1964.

MONARCHA, Carlos, LOURENÇO FILHO, Ruy. Lourenço Filho: uma bibliografia. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2001.

MONARCHA, Carlos (Org.) Lourenço Filho: outros aspectos, mesma obra. Campinas: Mercado das Letras, 1997.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

NÓVOA, António. A imprensa de Educação e Ensino: concepção e organização do repertório português. IN: CATANI, Denice Barbara; BASTOS, Maria Helena Camara (Orgs.) Educação em revista: a imprensa pedagógica e a história da educação. São Paulo: Escrituras Editora, 2002.

REVISTA PAIS & FILHOS. Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 5, jan. 1969.

______. Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 5, jan. 1971.

______.Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 2, out. 1976.

______.Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 12, ago. 1981.

______. Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 9, maio 1984.

______. Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 6, fev. 1986.

______. Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 2, out. 1987.

ROCHA, Heloísa Helena Pimenta. A higienização dos costumes: educação escolar e saúde no projeto do Instituto de Hygiene de São Paulo (1918-1925). Campinas: Mercado de Letras, 2003.

SEVCENKO, Nicolau. A revolta da vacina: mentes insanas em corpos rebeldes. São Paulo: Brasiliense, 1989.

SILVA, Márcia Cabral da. Infância e Literatura. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.

VALDEMARIN, Vera Teresa. História dos métodos e materiais de ensino: a escola e seus modos de uso. São Paulo: Cortez, 2010.

Published

2020-01-01

How to Cite

DOS SANTOS, L. P. B.; CUNHA, M. T. S. OF RULES AND FEELINGS: CIVILIZATION SPEECHES IN THE PEDRINHO READING SERIES AND THE PAIS & FILHOS MAGAZINE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 38, p. 159-180, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i38.5994. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5994. Acesso em: 24 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)