OF RULES AND FEELINGS: CIVILIZATION SPEECHES IN THE PEDRINHO READING SERIES AND THE PAIS & FILHOS MAGAZINE
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.5994Keywords:
Civilizing discourse, Educational Press, ChildhoodAbstract
The present article aims to analyze the permanences and discontinuities of the civilizatory discourses propagated in educational forms that sought to regulate aspects of physical and moral health in the second half of the twentieth century. With this intent, on examine the Pedrinho Graduate Reading Series, by Lourenço Filho, which circulated in the primary public school throughout Brazil in the 1950s and 1960s, and the monthly magazine Pais & Filhos, specifically a sample of editions from the 1960s to the 1980s. Based on the discussions about the civilization process undertaken by Norbert Elias, it was found that the period after World War II was marked by the reinvention of forms of coexistence, of belonging and social distinction. In this context, the production and circulation of printed matter that disseminated civilizing contents, in the most varied material and textual supports, constituted “discursive and institutional devices that, in a given society, aim at disciplining the body and practices and model behaviors and the thoughts” (CHARTIER, 2003, p.155). The publications examined were circulated both in the school institution and from outside, between parents. In addition, they contributed to internalizing habits, behaviors, values that were the producers of rules on health practices and guidelines for a perfect personal, moral and social conduct.
Downloads
Metrics
References
BERTOLETTI, Estela Natalina Mantovani. Lourenço Filho e a alfabetização: um estudo da Cartilha do Povo e da cartilha Upa, cavalinho!. São Paulo: UNESP, 2006.
CASPARD-KARYDIS, Pénélope et al. La Presse d'éducation et d'enseignement. 1941-1990. Répertoire analytique. 4 vol. Paris: INRP, 2003-2005.
CHARTIER, Roger. Formas e sentido. Cultura escrita: entre distinção e apropriação.
Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2003.
CHARTIER, Roger. Leituras e Leitores na França do Antigo Regime. 1. Ed. São Paulo: UNESP, 2004.
CHOPIN, Alain. O historiador e o livro. In: História da Educação/ASPHE, n.11(abr/2002), Pelotas, Editora da UFPel, 2002.
CUNHA, Maria Teresa Santos. Folhas voláteis, papéis manuscritos: o Pelotão de Saúde no jornal infantil Pétalas (Colégio Coração de Jesus - Florianópolis/SC, 1945-1952). In: Hist. Educ. (Online), Porto Alegre v. 17 n. 40 Maio/ago. 2013, p. 251-266.
ELIAS, Norbert. A civilização dos pais. In: Revista Sociedade e Estado, v. 27, n. 3 – set./dez. 2012, p. 469-493.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador: Uma História dos Costumes. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador: Formação do Estado e Civilização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993.
GONDRA, José Gonçalves. Artes de Civilizar. Medicina, Higiene e Educação Escolar na Corte Imperial. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2004.
LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. Pedrinho. Série de Leitura Graduada Pedrinho, v. I. São Paulo: Melhoramentos, 1964.
MONARCHA, Carlos, LOURENÇO FILHO, Ruy. Lourenço Filho: uma bibliografia. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2001.
MONARCHA, Carlos (Org.) Lourenço Filho: outros aspectos, mesma obra. Campinas: Mercado das Letras, 1997.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
NÓVOA, António. A imprensa de Educação e Ensino: concepção e organização do repertório português. IN: CATANI, Denice Barbara; BASTOS, Maria Helena Camara (Orgs.) Educação em revista: a imprensa pedagógica e a história da educação. São Paulo: Escrituras Editora, 2002.
REVISTA PAIS & FILHOS. Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 5, jan. 1969.
______. Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 5, jan. 1971.
______.Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 2, out. 1976.
______.Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 12, ago. 1981.
______. Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 9, maio 1984.
______. Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 6, fev. 1986.
______. Rio de Janeiro: Bloch Editores, n. 2, out. 1987.
ROCHA, Heloísa Helena Pimenta. A higienização dos costumes: educação escolar e saúde no projeto do Instituto de Hygiene de São Paulo (1918-1925). Campinas: Mercado de Letras, 2003.
SEVCENKO, Nicolau. A revolta da vacina: mentes insanas em corpos rebeldes. São Paulo: Brasiliense, 1989.
SILVA, Márcia Cabral da. Infância e Literatura. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.
VALDEMARIN, Vera Teresa. História dos métodos e materiais de ensino: a escola e seus modos de uso. São Paulo: Cortez, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.