THE STUDY OF THE TERNARY RELATIONSHIP FOR THE TEACHING OF THE MULTIPLICATIVE CONCEPTUAL FIELD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v10i01.8319

Keywords:

Multiplicative Structures; Ternary Relationship; Continuing Education

Abstract

This article aims to analyze and describe the formative process of teachers in the early years who teach the concepts of Multiplicative Comparison. A qualitative research carried out during a training process with teachers who worked in the early years of elementary school. The training was organized in face-to-face meetings, virtual meetings and pedagogical practice activities, having as content the Multiplicative Conceptual Field (CCM) studied by Gérard Vergnaud. A result, the training process provided evidence of expanding mathematical knowledge in the face of the problem situations of the CCM, strengthening: the practice of teachers; elaboration of problem situations with different complexities (multiplication and division); the work mediated in the classroom, observing the schemes used by the students and the concepts that still needed interference to effect learning, demonstrated possibilities for new strategies for the teacher to understand the construction of students' mathematical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Luana Cerqueira. Solução de situações de comparação multiplicativa e a criatividade matemática. Dissertação. Educação Matemática. Mestrado UESC, Ilhéus, 2017.

BRASIL. MEC/CAPES. Observatório da Educação. Disponível em http://www.capes.gov.br/educacao-basica/observatorio-da-educacao Acesso em 21 dez. 2015.

CURI, Edda. Resolução de problemas do campo multiplicativo por crianças de 7 e 8 anos. In: Anais... 4º Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Ilhéus: 2015.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Permanente do Professor: Novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

LIMA, Débora Cabral. A formação continuada de professores que ensinam matemática nos anos iniciais e as estruturas multiplicativas. Dissertação. Educação Matemática. Mestrado UESC, Ilhéus, 2016.

LÜDKE, Menga. O Professor, seu saber e sua pesquisa. Revista Educação e Sociedade. Campinas, v.22, n. 74, 2001.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MAGINA, Sandra Maria Pinto; MERLINI, Vera Lucia; SANTOS, Aparecido dos. A Estrutura Multiplicativa sob a ótica da Teoria dos Campos Conceituais: uma visão do ponto de vista da aprendizagem. In: Anais... 3º Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Fortaleza, 2012.

MAGINA, Sandra Maria Pinto; SANTOS, Aparecido dos; MERLINI, Vera Lucia. O raciocínio de estudantes do Ensino Fundamental na resolução de situações das estruturas multiplicativas. Ciênc. Educ., Bauru, v. 20, n.2, 2014.

PONTE, João Pedro da. (Org.). Tarefas no ensino e na aprendizagem da Matemática. In: Práticas profissionais dos professores de Matemática. Lisboa: Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, 2014.

SANTANA, Eurivalda Ribeiro. Estruturas Aditivas: o suporte didático influencia a aprendizagem do estudante? Tese (Educação Matemática/doutorado PUC/SP). São Paulo, 2012.

SANTOS, Aparecido dos. Formação de professores e as estruturas multiplicativas: reflexões teóricas e práticas. 1. Ed. Curitiba: Appris, 2015.

VERGNAUD, Gérard. Multiplicate structures. In: RESH, R.; LANDAU, M. (Orgs.). Acquisitions of mathematics concepts and processes. New York. Academic Press, 1983.

VERGNAUD, Gérard. La théorie des champs conceptuais. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 10, n.23, 133-170, Grenoble: La Pensée Sauvage éditions, 1991.

VERGNAUD, Gérard. A Teoria dos Campos Conceituais. In: BRUN, J. Didáctica das matemáticas. Tradução por Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

VERGNAUD, Gérard. O que é aprender? In: BITTAR, Marilena. MUNIZ, Cristiano Alberto (Org.). A aprendizagem matemática na perspectiva da teoria dos campos conceituais. Curitiba: Editora CRV, 2009.

VERGNAUD, Gérard. A Criança, a Matemática e a Realidade: Problemas do ensino da matemática na escola elementar. Tradução de Maria Lúcia Faria Moro. Edição revisada. Curitiba: Editora da UFPR, 2014.

Published

2021-06-07

How to Cite

Souza Couto, M. E. ., Cabral Lima, D. ., & dos Santos Santana, E. R. (2021). THE STUDY OF THE TERNARY RELATIONSHIP FOR THE TEACHING OF THE MULTIPLICATIVE CONCEPTUAL FIELD. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 10(01), 330-356. https://doi.org/10.22481/rbba.v10i01.8319

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo